Съществуват какви ли не диети, схващания за здравословното хранене и методи на отслабване! Толкова са много, че надали някой може да ги обхване например в книга. Една малко позната разновидност на вегетарианските режими на хранене е макробиотичната диета.

Тя е с високо съдържание на фибри, бедна е на мазнини и е изцяло вегетарианска. Диетата включва 50-60% пълнозърнести храни като основна храна, 25% зеленчуци, за предпочитане сурови, няколко порции плодове и ядки и една малка част бобови растения.

Това е една диета, която спечели популярност, когато Мадона я възприе като свой начин на живот. След това тази диета се превърна в лек в борбата с рака за много холивудски звезди и знаменитости. Но какво всъщност представлява тя?

Макробиотици“ като термин за първи път е използван от Хипократ, бащата на медицината, за означаване на хора, живели дълъг и здравословен живот. На гръцки „макро“ означава дълъг, голям, а „биос“ – живот. Оттам идва и тълкуванието, че този начин на хранене удължава живота.

Макробиотичният подход към храненето възниква в Германия през 1797 година. Кристоф Вилхелм Хуфланд, немски лекар, пръв след Хипократ използва „макробиотика“ в контекста на храненето в свои статии.

Саген Ишизука, японски военен лекар разработва концепцията за макробиотичната диета и начин на хранене в края на 19 век. Неговият последовател Джордж Осава пък описва в книгата си как този метод на хранене спасява неговия живот. Той е страдал от туберкулоза и единствено този начин на хранене го е спасил от тежките последици за белия му дроб.

Какво прави макробиотичната диета толкова различна?

Макробиотичната диета има свойствата да промени състоянието на кръвоносната ви система чрез храната, която ядете. Според изследванията, за 4-месечен период на спазване на този режим на хранене се постигат такива прочистващи и оздравителни процеси, каквито с друга диета биха се постигнали за поне 2 години.

Според източната философия, всяко живо същество има своя жизнена сила. Според макробиотичния подход тази жизнена сила може да се раздели в две противоположности, които да спомогнат за цялостното оздравяване на тялото.

Още по темата

Принципи на макробиотичния подход

Основният подход на макробиотичната диета обхваща най-вече начина на живот и храните, които ни връщат към опростеното хранене, сезонните храни, като се избягват рафинирани храни, всякакви преработени и консервирани продукти, животински храни, млечни продукти, захар и всички форми на алкохола.

Млечните продукти се заменят с кафяв ориз, млека от соя или ядки (бадемово мляко, соево мляко, мляко от тиквено семе или кашу). От тези млека могат да бъдат приготвени дори кисело мляко и различни сирена.

Макробиотичната диета се фокусира върху пълнозърнестите храни, листните зеленчуци, бобовите растения, студено пресованите масла и морската сол. Този подход също така взима под внимание и киселинния баланс, който се постига с храненето. Той е от изключително значение за здравето на организма и правилното протичане на процесите в него.

Този метод на хранене е с нисък гликемичен индекс, както и с ниско съдържание на мазнини, което го прави изключително ефикасен и полезен за хора с диабет, сърдечносъдови заболявания и туморни образувания.

Важна техника при макробиотичната диета е зеленчуците да претърпяват известна степен на ферментация, за да могат да бъдат по-добре преработени впоследствие. Това става чрез предварителното им осоляване час преди консумацията им.