Диабетът обхваща все повече хора в световен мащаб. Той се превръща в едно от най-разпространените заболявания в съвременната история. Милиони хора по света страдат от диабет в различните му форми.

Това опасно заболяване може да бъде контролирано с подходяща терапия, но и с драстична промяна в начина на живот. Може да се стори учудващо, но има някои фактори от ежедневието, които влияят на кръвната захар повече, отколкото си мислим.

Кои са тези неочаквани фактори, които повишават глюкозата в кръвта и пречат на нормалната работа на и без това затруднените органи при наличие на диабет?

Пропускането на закуската

Много жени, страдащи от наднормено тегло, пропускат закуската, смятайки, че минус едно хранене е равно на успех в свалянето на килограмите. Това вредно „упражнение“ го правят и жени без проблеми в теглото – просто вярващи, че закуската е излишна и пречи на фигурата.

Това схващане е изключително погрешно. Храненето, което би могло да се пропусне или да бъде по-оскъдно, е вечерята – в никакъв случай закуската!

Проучванията показват, че хората, които редовно пропускат закуската имат с до 21% по-висок риск да развият диабет, отколкото онези, които закусват всеки ден. Здравословната закуска стабилизира нивата на кръвна захар през целия ден.

Изкуствени подсладители

Все още има доста хора, които смятат, че само захарта е вредна и трябва да се избягва. Те предпочитат изкуствени подсладители, които биват рекламирани като напълно безвредни за теглото и подходящи за диабетици.

Истината е, че те са няколко стотици пъти по-сладки от естествената захар, дори рафинираната, което ги прави изключително вредни. Те провокират секреция на огромни количества инсулин от панкреаса, който обаче не се регистрира от клетките на организма. Така нивата на кръвната захар се покачват, а панкреасът се изтощава.

Богати на мазнини храни

Хората с диабет се тревожат повече за въглехидратите като пропускат важността на това да не се прекалява с наситените мазнини. Съдържанието на мазнини в кръвта се отразява директно върху нивата на кръвната захар.

Според изследванията, хората, които наблягат на храни с високо съдържание на мазнини, имат с до 32% по-високи стойности на кръвната захар.

Употреба на кофеин

Данните показват, че кофеинът има свойството да повишава нивата на кръвната захар. Дори чистото кафе спомага за покачването й.

Една чаша на ден може да е полезна заради антиоксидантите, съдържащи се в нея и заради свойството й да предпазва от диабет тип 2, но за инсулинозависимите диабетици злоупотребата с кофеина може да се окаже по-вредна от очакваното.

Още по темата

Инфекции

Независимо дали става дума за настинка, грип или инфекция на пикочните пътища, например, тя влияе върху нивата на кръвната захар като ги повишава. Това се случва, защото имунната система произвежда специални антитела, които се борят с инфекцията. Резултатът от целия механизъм е, че черният дроб произвежда повече глюкоза, за да осигури повече енергия.

Лош сън

Лошият нощен сън влияе много на кръвната захар. Едно холандско изследване върху пациенти с диабет тип 1 констатира, че при тези, спящи средно по 4 часа на нощ, кръвната захар се вдига с около 20% в сравнение с онези, имащи здрав 8-часов сън.

Хроничният стрес за организма се отразява зле на обработката на глюкозата и тя се натрупва в излишък в кръвта.

Пушене

Много хора смятат, че пушенето е пряко свързано единствено със здравето на белите дробове и дотам.

Цигарите не са полезни за никого – това е безусловен факт. За диабетиците пушенето е недопустимо, защото предизвиква резки скокове в нивата на кръвната захар, които от своя страна водят до сериозни усложнения – инфаркт, инсулт, остра бъбречна недостатъчност, кома и смърт.