Здравословният начин на хранене ни осигурява добро здраве, тонус и разбира се – хубава фигура. Екипът ни се срещна с д-р Райна Стоянова, за да ни разкаже малко повече за това как да започваме здравословно деня си, защо шоколадът не пречи на добрата фигура и как да детоксикираме тялото за 4 дни.

Доктор Райна Стоянова е експерт по здравословно хранене. Тя има честта да работи с видни имена в сферата на храненето като: Проф. Готие, Проф. Карел, Проф. Дюкан, както и различни хелтиливинг и уелнес компании.

В момента специализира гастроентерология и прави хранителни консултации за хора с различни проблеми, като наднормено тегло, диабет, стомашно-чревни, чернодробни, автоимунни заболявания, хранителни разстройства, както и за тези, които искат да подобрят хранителните си навици и да получат максимална полза от храненето си.

Д-р Стоянова, защо закуската е най-важното хранене за деня?

Закуската е тригер на метаболизма. Тя отключва метаболитните реакции. Засища ни, позволява през следващите две хранения да не ядем толкова много. Освен това, закуската ни обещава активност през първата активна част на деня, когато трябва да сме концентрирани, работоспособни.

Закуската трябва да присъства в ежедневното хранене. С нея не трябва да се прекалява, но не трябва да бъде и съвсем малка. Трябва да е балансирана и да ни осигурява адекватен прием на мазнини, протеини, въглехидрати, т. е. да не е само плод или само мляко, а да бъде една добра порция зърнени храни с мляко и плодове.

Много от хората, които не закусват споделят, че пропускат първото хранене за деня, просто защото нямат време да си приготвят закуска. Бихте ли дали някакъв добър пример за закуска, която да ни държи сити до обяда?

Всичко е въпрос на приоритети. Много често хората не казват „Не закусвам“, но закусват. Например пият кафето си с мляко и мед, това вече са около 200 ккал, изяждат една бисквитка или половин ябълка.

Така че това също е храна и не е вярно, че не закусват. Но опитайте се да балансирате закуската си и да я направите полезна за тялото си.

Може да стартирате деня си с едно полезно смути, направено от половин банан, с малко кокосово или оризово мляко, да му добавите малко какаови зърна, годжи бери, мака на прах, пчелен прашец, за да има имунен компонент. Експериментирайте по всякакъв начин.

След седмица приключват великденските пости. Много хора спазват постите с цел отслабване. Помагат ли за елиминирането на излишните килограми?

Постите категорично не помагат за свалянето на излишните килограми. Защото, когато човек се лиши от пълноценния животински протеин, той обикновено започва да компенсира за сметка на въглехидратите. Всички знаем, че от въглехидратите се образуват мазнини, т. е. свръхприемът на въглехидрати е причина да пълнеем.

Много е важно, когато човек пости, т. е., когато веганства, да прилага правилата за постно хранене. Да съчетава правилно зърнените култури, така че да си набавя незаменимите аминокиселини, да приема алтернативни източници на протеини, като чията, семена, водораслите (стига да не е алергичен), киноа, корен от мака.

Няма лошо в това да се пости, дори някои болести се лекуват чрез изолирането на животинските продукти. Някои автоимунни заболявания, кожни заболявания, като псориазис, биха могли да се подобрят чрез изолирането на тези храни, но трябва да бъде регулирано, за да не страда тялото.

Пречи ли шоколадът на добрата фигура? Можем ли да хапваме от него?

Разбира се, че може, но всичко зависи от дозата. Шоколадът си е една много хранителна храна с висока енергийна стойност. В него има много мазнини, захар, така че трябва да се консумира в умерени количества. Също и да се стремим да ядем полезните сурови шоколади.

Тези, които съдържат сурови какаови зърна, сурова какаова маса. Установено е, че суровите какаови зърна за 30 минути могат да накарат мозъка да екстретира хормони на щастието – ендорфини. Освен че хапването им ни осигурява чувство на щастие, те са богати на омега 6, фибри и други.

Как да се храним в офиса?

Трябва целенасочено да се движим, да се опитаме след края на работния ден да направим някаква разходка. Да избягваме хапването пред компютъра между храненията. Когато сме ангажирали очите си към екрана и ядем, в този момент гледането и четенето са с приоритет за мозъка. По този начин не достига сигнал до мозъка, че ние сме яли.

И това са едни празни калории. т. е. ние хем не сме се наяли, хем сме яли. Важно е да се стремим да ядем по-малки количества балансирана храна и да правим по-чести разходки по време на работния ден.