Холестеролът често е набеждаван като основен враг на сърдечносъдовата система. Хората са съветвани да ядат храни, които понижават холестерола, но се оказва, че това не е най-добрият съвет.

Холестеролът е важен за организма. Той участва в редица процеси на клетъчно ниво и прекомерното му понижаване може да има дори обратния ефект. С други думи, ниските нива на холестерол могат да доведат до сериозни проблеми.

Какво не знаем за холестерола?

Холестеролът има голямо значение за здравето

Профилактиката на атеросклерозата на кръвоносните съдове не изключва холестерола. Той всъщност помага на клетките да регенерират и да функционират нормално. Дори собственото ни тяло произвежда холестерол, а всичко, което е произведено от него има значение, стига границите да са в норма.

Не трябва да се смята, че холестеролът като цяло причинява заболявания

Неслучайно лекарите делят холестерола на лош и добър. Това обаче не означава, че не трябва да имаме в организма си лош холестерол. Той също е необходим на тялото.

Всичко е в количеството. За да управлявате най-добре холестерола си, трябва редовно да се консултирате с лекар и да следите нормалните му нива. Това ще намали риска от заболявания, свързани със сърцето и кръвоносната система.

Нивата на холестерола не са еднакви през целия живот

С напредване на възрастта нивата на холестерола се повишават. Особено при жените по време на и след менопаузата се наблюдават покачвания в нивата на холестерола, което е нормално.

По природа мъжете са склонни да имат по-висок холестерол от жените, което ги прави и по-уязвими към сърдечносъдови заболявания. Но при възрастните жени, над 70-годишна възраст, нивата на холестерола са по-високи от тези при мъжете на същата възраст.

Учените смятат, че това се дължи на липсата на естроген при възрастните жени.

Затова е важно нивата на холестерола да се следят редовно и по всяко време.

Храните с ниско съдържание на холестерол могат да предизвикат повишаване на нивата на собствения холестерол

Едно от най-погрешните схващания за холестерола е, че той може да се намали, ако се ядат бедни на това вещество храни. Това е най-разпространеният погрешен мит за холестерола сред пациентите.

Измежду наситените мазнини, млечните мазнини и трансмазнините най-лоши са последните, защото при трансмазнините калорийният прием е най-нисък, но количеството произведен в последствие холестерол от тях е най-високо, пише prevention.com.


Още по темата

Затова не трябва да мразим всички видове мазнини и да ги слагаме под общ знаменател. Не всички мазнини са причинители на страдания, дори наситените.

Преди да решите да изключите мазнините от менюто си, изследвайте холестерола си

Не е задължително да имате висок холестерол, само защото ядете повече месо, млечни продукти или други мазнини.

Организмът на всеки човек е индивидуален и работи по различен начин. Затова преди да решите да постите е добре да изследвате холестерола си, за да се убедите дали има нужда от това или не.

Снимки: iStock