Много хора страдат от хранителни алергии, непоносимост, хранителна чувствителност. Тези състояния могат да причинят редица неразположения по време на празниците, когато трапезите са богато отрупани с разнородни ястия.

Преди всичко трябва да се отбележи, че има съществена разлика между хранителна алергия, хранителна непоносимост и чувствителност.

При хранителната алергия към някои определени видове храни настъпват алергични реакции, които могат да се окажат и животозастрашаващи. Ето защо е наложително тези храни да бъдат напълно избягвани не само по празниците.

Симптоми на глутеновата непоносимост

При хранителната непоносимост могат да възникнат куп неприятни симптоми, които могат да помрачат не само празниците, но и общото здравословно състояние за известен период след това.

Хранителните непоносимости са различни и често са трудни за разбиране. Когато сте чувствителни към определени хранителни вещества или групи (лактоза, глутен, соя, яйца, ядки, царевица), е много вероятно при поглъщането им да настъпят сериозни симптоми – екзема, задух, кашлица, хрема, псориазис, сълзене от очите, астма, затруднения с храносмилането, сърбеж, възпаление, подуване.

Хранителните непоносимости, макар и не толкова сериозни като алергиите и цьолиакията, не трябва да бъдат подценявани в никакъв случай.

Ето защо по време на празниците е необходимо да вземете някои простички предпазни мерки, за да не се помрачат хубавите мигове, които предстоят със семейството и близките.

Говорете предварително с домакина

Ако отивате на гости по празниците и няма да приготвяте храната сами вкъщи, е от голямо значение да обсъдите менюто с домакина предварително. Можете да помолите да бъде приготвено специално ястие за вас, което да не поставя в риск здравето ви.

Три причини да не сте разбрали, че имате непоносимост към храна

Вашият домакин може да не е запознат с хранителната ви непоносимост и без да иска да не съобрази тази подробност. За да не се почувствате изолирани и да останете гладни заради невъзможността да опитате от ястията за останалите, просто говорете с домакина си.

Още по темата

Носете ястие или две от себе си

Напълно в реда на етикета е да донесете нещо приготвено от вас, което да поставите на празничната трапеза. Така можете да се възползвате хем от собствената си необходимост да консумирате определена храна, хем да предложите нещо от себе си на домакините, в чийто дом ще гостувате.

Най-добре би било да поднесете повече от едно ястие, за да уважите останалите около трапезата.

Хапнете междинни закуски преди и след гостуването на празничната трапеза

Ако пък се притеснявате да говорите с домакина и да изисквате специално ястие за вас и нямате възможност да сготвите нещо от себе си, погрижете се да похапнете преди да отидете на гости.

На място ще можете да опитате от ястията, предястията или салатите, за които сте сигурни, че не съдържат опасни за вас хранителни вещества. Но за да се застраховате, че няма да останете съвсем гладни, похапнете нещо преди или след това.

Разбира се, ако каните гости във вашия дом за празника, можете да направите всичко както прецените за най-добре. Така ще ви е най-лесно да се предпазите от рисковани реакции, предизвикани от хранителна непоносимост.