Чували ли сте за биотина? Един от най-важните витамини, познат още като В7 или Н. Той е водоразтворим, което означава, че тялото не го съхранява и той трябва да се набавя всекидневно. Участва в редица важни процеси протичащи в организма, като контрол на кръвната захар е единият от тях. Какво го прави толкова специален и как помага да сме в добро здраве?

Защо никога не трябва да гълтате хапче без вода?

Важен е за метаболизма

Биотинът е важен за нашите енергийни нива. Той играе важна роля и в поддържането на редица ензими, които пък участват в метаболизма на въглехидратите, мазнините и протеините. Витаминът участва също и в:

  • глюконеогенезата – метаболитен път, който позволява производството на глюкоза от източници, различни от въглехидрати, като аминокиселините;
  • синтез на мастни киселини – биотинът подпомага ензимите, които активират реакциите, важни за синтеза на мастни киселини;
  • ензимите, чийто компонент е биотинът, участват в метаболизма на няколко важни аминокиселини, включително левцин.

Заздравява чупливите нокти

Ако ноктите ви са по-крехки, лесно се огъват и нацепват, биотинът може да помогне за подобряване на тяхното състояние.

За по-здрава и красива коса

Един от най-добрите приятели на здравата коса, подпомагащ нейния растеж е именно биотинът. От друга страна дефицитът на витамина може да увеличи риска от косопад. Ето защо е важно да си го набавяме редовно чрез консумацията на определени храни или приемайки хранителни добавки, разбира се след консултация с лекар.

Важен е за бременните и кърмещи жени

Според западни проучвания, около 50% от бременните жени могат да развият лек дефицит на биотин. Смята се, че този недостиг се дължи на по-бързото разпадане на витамина в организма по време на бременност.

Още по темата

Ако очаквате бебе или кърмите, нуждите ви от биотин може да се повишат, затова е добре да се допитате до специалист.

За по-здрава кожа

Според някои изследвания недостигът на биотин може да е една от причините за появата на себореен дерматит. Ролята на витамина за здравето и състоянието на кожата, учените свързват с ефекта му върху метаболизма на мазнините, който може да бъде нарушен при неговия недостиг.

Снимка: pexels