Ако имате висок холестерол или стойности, близки до горната граница, това не е добър знак за здравето ви. Място за притеснение определено има, но добрата новина е, че с подходящи диета, начин на живот и двигателна активност лошият холестерол бързо се повлиява и нивата му се нормализират.

Високият холестерол се свързва с повишен риск от преждевременна смърт, причинена от сърдечносъдови заболявания. Дори граничните стойности на лошия холестерол могат да повишат този риск с до 30%.

Полезни храни, които повишават HDL (добрия) холестерол

Ако промените начина си на живот, наблегнете на по-здравословни практики и движение, би трябвало да видите първите резултати след 6 седмици.

Какво можете да направите, за да нормализирате нивата на лошия холестерол?

Чести грешки, които хората правят при висок холестерол

По-малко месо

Диетата, богата на месни продукти доказано води до повишен риск от висок холестерол. Повечето животински протеини, дори тези с ниско съдържание на наситени мазнини, могат да повишат холестерола. Това показва изследване от 2019 година, публикувано в списание „American Journal of Clinical Nutrition“.

Разликата между добър и лош холестерол

Изследователите наблюдавали възрастни между 21 и 65 години. Участниците в проучването, разделени в три групи, били помолени в продължение на 4 седмици да се хранят с диета с високо съдържание на червено месо, бяло месо и растителен протеин. Резултати с понижаване на холестерола били отчетени само при групата, която се хранела с растителни протеини.

Гответе с масла и олио от семена

Зехтинът има свойството да поддържа здравословни нива на холестерол, което го прави полезен за сърцето и кръвоносните съдове. Той обаче не е единствената алтернатива на рафинираното олио. Маслата от студено пресовани слънчогледови семена, шафран или ленено семе всъщност могат да имат още по-добър ефект върху нивата на лошия холестерол. Това показва изследване от 2018 година, публикувано в „Journal of Lipid“, пише livestrong.com.

Снимка: iStock

Най-добрите храни и напитки срещу холестерол

Заменете наситените мазнини с ненаситени

Наситените мазнини се намират в мазните меса с кожа и тлъстини, млечните продукти, както и в тропическите масла, като кокосово и палмово масло. За да намалите холестерола трябва да сведете консумацията им до минимум. Вместо тях наблегнете на ядките, авокадото, бобовите и зърнените храни, растителните масла, морската храна.

Какво не знаем за холестерола?

Още по темата

Яжте повече фибри

Има два вида фибри – разтворими и неразтворими. Разтворимите могат да помогнат за понижаване нивата на холестерола, защото се свързват с него в червата и извеждат излишното количество извън тялото. Консумацията на 5 до 10 грама разтворими фибри на ден допринася за свалянето на стойностите на лошия холестерол.

10 суперхрани срещу висок холестерол

Разтворими фибри се срещат в ечемик, гъби, богати на бета-глюкан храни, бобови култури.

Упражнявайте се повече

Колкото повече аеробни упражнения правите на седмица, толкова повече холестеролът се намалява. Метаболизмът се ускорява и това води не само до стабилизиране на редица показатели в тялото, но и до редукция на теглото, което също допринася за понижаване на холестерола.