Храненето е едно от най-важните неща за поддържането на здравословно тегло. Тренировките са другият съществен фактор. Двете неща са неразривно свързани и зависими едно от друго. Здравата, стройна и красива фигура се нуждае от здравословна и полезна храна, както преди, така и след тренировка.

Най-подходящите храни след тренировка

Зареждането на правилните хранителни вещества след тренировка е определящо за успехите. След усилена работа на мускулите, те се нуждаят от енергия, за да се възстановят и да изградят мускулните си влакна. Енергията идва предимно от въглехидратите. Те обаче трябва да са правилният вид, за да може процесът да е максимално здравословен. Ето защо не трябва да се обръщате към захари и въглехидрати, идващи от бързи източници, каквито са десертите, сладкишите, тестените изделия от бяло брашно.

Здравословните въглехидрати помагат на тялото да възстанови запасите си от гликоген, който се изчерпва по време на тренировка. Гликогенът се складира в мускулите и черния дроб. Това са двете основни депа за енергия, която тялото използва при нужда.

5 неща, които никога не трябва да правите преди тренировка

Колкото по-интензивна и продължителна е тренировката ви, толкова по-голям ресурс от енергия и гликоген черпи тялото от мускулите. За да му помогнете да възстанови тази изчерпана наличност е от голямо значение да му предоставите точните въглехидрати за целта.

Какво да ядете преди и след тренировка за по-добър ефект?

При кардиотренировките и тези за издръжливост, каквито са тичането, карането на колело, плуването, се изчерпват по-големи количества гликоген в сравнение със силовите тренировки и вдигането на тежести.

Според Healthline е необходимо да консумирате средно между 0,5 и 0,7 грама въглехидрати на килограм телесно тегло, за да възстановите гликогена в мускулите. Препоръчително е да се храните в рамките на около час след тренировката.

Въглехидратите се усвояват най-пълноценно в присъствието на полезни чисти протеини. По този начин се предотвратяват резки скокове в кръвната захар и инсулина, което е важно за поддържане на стабилното тегло. Важно е и за превенцията на диабет тип 2.

Хранителни комбинации, подходящи за след тренировка

Още по темата

Кои са най-добрите въглехидрати за консумация след тренировка?

Най-добрите въглехидрати след тренировка са тези, които се усвояват бързо от тялото или така наречените бързи въглехидрати. Сред тях са овесени ядки, ориз, картофи, тестени изделия от пълнозърнесто брашно, киноа.

За максимални резултати и възможно най-добри здравословни ползи, комбинирайте тези въглехидрати с полезни протеини. Така мускулната тъкан ще се възстанови и изгради, и ще има желания мускулен растеж. Правилното хранене след тренировка предотвратява и загуба на мускулна тъкан, която е характерна при загуба на тегло и неправилен хранителен режим. Това е така, защото тялото черпи енергия по-лесно при разграждане на мускулна тъкан, отколкото на мастна.

Най-големите грешки след тренировка, които пречат на отслабването

Други подходящи храни след тренировка са банан, препечен пълнозърнест хляб, твърдо сварени яйца, хумус, зеленчуци, омлет със зеленчуци, протеиново смути с плодове или зеленчуци, ядки и семена.