Една от най-популярните актуални тенденции с отслабването е премахването на въглехидратите от менюто или свеждането им до минимум. Другият популярен метод за отслабване са тренировките. Когато обаче смесвате тези два начина за бързо премахване на излишното тегло, може да настъпят някои сериозни проблеми, свързани със здравословното състояние.

Защо се случва така? Защо е опасно да тренирате усилено и същевременно да не приемате въглехидрати?

Отговорът е прост – въглехидратите са основният източник на енергия за мускулите и целия организъм. Колкото по-интензивно тренирате, толкова по-голяма е нуждата на тялото от въглехидрати. С тяхна помощ организмът възстановява изгубената енергия, мускулната тъкан, изразходвания гликоген в мускулите.

Съвети за хранене при различните тренировки

Колкото по-редовно правите изтощителни и интензивни тренировки, толкова по-опасно е да не консумирате въглехидрати. Възможно е да се прояви така нареченият „тренировъчен грип“, при който се наблюдават симптоми, наподобяващи тези при вирусни инфекции. Те включват треска, висока температура, слабост в мускулите, болки в цялото тяло, дори и хрема и раздразнено гърло.

Защо се появява този „тренировъчен грип“?

Симптомите на треска, които нямат общо с вирусна инфекция, а само я имитират, се обясняват с разграждането на мускулна тъкан при крайно изтощение, прекалено интензивно трениране и недостатъчно приемане на възстановяващи енергията въглехидрати.

Това не означава, че ако тренирате задължително трябва да приемате повече въглехидрати. Не е задължително също така да получите симптомите на „тренировъчен грип“. Всичко зависи от вида и интензивността на тренировките, както и това какво количество въглехидрати приемате в диетата си. Важен е и видът им.

Хранителни комбинации, подходящи за след тренировка

Ако физическата ви активност е прекалено интензивна можете да си позволите да ограничите до минимум или изключите въглехидратите, ако това е вашето виждане за диета. Ако обаче тренировките ви включват така наречените високоинтензивни интервални тренировки например, въглехидратите със сигурност ще са ви нужни, за да подобрите издръжливостта, производителността си и да осигурите на организма си адекватно възстановяване.

Какво точно представлява „тренировъчният грип“?

Когато тялото ви започне да разгражда мускули, за да си осигури енергия, много вероятно е да изпитате симптоми, като „мозъчна мъгла“, умора, гадене, световъртеж, треска, главоболие, замаяност, тотална липса на енергия, аритмия.

Какво се случва в тялото, ако спрете да ядете въглехидрати

Когато приемате въглехидрати, в тялото те се разграждат до глюкоза, която организмът превръща в кръвна захар. Тя е необходима за осигуряване на енергия по време на тренировка и след нея. Ако не приемате достатъчно въглехидрати в диетата си, тялото ви може да се опита да намери друг източник, чрез който да си осигури енергията, от която се нуждае след тренировка. Най-подходящият източник са протеините, намиращи се в мускулите.

Още по темата

Защо не трябва да изключвате напълно въглехидратите, ако тренирате усилено и редовно?

Придържането към диета с ниско съдържание на въглехидрати ще ви помогне да контролирате нивата на кръвната захар. Ако страдате от инсулинова резистентност, която представлява потенциален риск от диабет, ограничаването на въглехидратите е добър начин да управлявате състоянието си, да поддържате здравословни нива на глюкоза и тегло.

Ако обаче тренирате, въглехидратите трябва да присъстват в храненето, за да подпомогнете процесите на възстановяване на мускулите си и за да не затрудните организма в извършването на всички съществени функции, в които се изисква присъствие на въглехидрати.

3 признака да наблегнете на въглехидратите

Онези въглехидрати, които спокойно можете да ограничите или премахнете изцяло от диетата си, са захарите, простите въглехидрати и онези, които се разграждат бързо, без да носят дълготрайна енергия на тялото. Те не са нужни на организма. Всички продукти, съдържащи добавена захар, бяло брашно, нишесте могат да бъдат изключени от диетата за най-добри резултати.