Оралното здраве е не по-малко важно и значимо от общото ни здравословно състояние. Грижата за нашето здраве е редно да започне още в ранна детска възраст, за да може постепенно да се изградят устойчиви навици, укрепващи тялото. Днес ще ви запознаем с няколко препоръки, за които се надяваме, че ще ви помогнат да установите правила и навици за добро орално здраве на вашите деца.

Въвеждане на орална хигиена от най-ранна възраст

От съвсем ранна възраст и от появата на първото зъбче е препоръчително да се започне изграждане на хигиенни навици. Както учим децата от съвсем малки да мият ръчичките и лицето, също толкова важно е да наблегнем на оралната хигиена. Колкото по-рано започнем да обясняваме какви са ползите от редовното почистване на зъбките, толкова по-устойчиви ще са навиците на детето в бъдеще.

В зависимост от възрастта на детето подбирайте подходяща паста за зъби.

Kin Fluorkin Anticaries Toothpaste представлява паста за зъби формулирана с доза натриев флуорид 500 ррт F-, подходяща за деца над 12 месеца, която почиства старателно бебешките зъби и предпазва от образуването на кариеси.

За по-големите деца на възраст над 6 години се препоръчва паста за зъби с по-високо съдържание на флуорид като Kin Fluorkin Junior Toothpaste. Пастата е формулирана с доза натриев флуорид 1450 ppm, подходяща за деца над 6 години и ксилитол, който почиства старателно детските зъби и предпазва от образуването на кариеси. Продуктът се предлага с аромат на кола, който е приятен за хлапетата и ги мотивира да са сериозни при почистването на зъбите.

Редовна смяна на четките за зъби.

Най-честата препоръка на зъболекарите е четката за зъби да се сменя на всеки 3-4 месеца. Ако ресните на четката обаче са сериозно нарушени, например от по-рязко и агресивно търкане, добре е да се смени и по-рано.

Учете ги да изплакват устата след хранене.

Не е необходимо децата да мият зъбите си след всяко хранене, а и невинаги това е възможно. Препоръчително е обаче след консумация на напитки и храна, дори и да е някаква лека закуска, децата да изплакват устата с малко вода. Този лесен навик представлява един бърз душ за устната кухина, изхвърляйки остатъците от храна и някои бактерии. Също така честото изплакване на устата стимулира потока от слюнка, който помага да се реминерализират зъбите на децата.

Да наблегнат на храни и напитки, полезни за зъбите.

Предлагайте на децата често да похапват сурови плодове и зеленчуци, особено от хрупкав тип. Такива са например морковите и ябълките. Честата консумация на тези храни стимулира венците и почиства зъбите от бактерии при дъвкателния процес. Освен това, стимулират производството на слюнка, която също почиства остатъците от храна. Друго предимство на плодовете и зеленчуците за здравето на зъбите е, че повечето от тях са с високо съдържание на вода, която също има големи почистващи свойства.

Ето някои от най-богатите на вода и фибри плодове и зеленчуци, на които да наблегнете в режима на хранене:

  • Пъпеш и диня;
  • Краставици;
  • Ябълки;
  • Круши.

Зелените листни зеленчуци като спанака например пък са много богати на калций, който от своя страна благоприятства за заздравяването на емайла. Други храни с високо съдържание на калций са прясното и киселото мляко, броколи, както и по-малко мазните сирена.

Дъвките без захар също са добро средство за почистване на зъбите, тъй като стимулират производството на слюнка и спомагат за почистването на дребни парченца храна, останали между зъбите. За някои дъвки със съдържание на ксилитол се счита, че могат да ограничат бактериите в устната кухина.

Избягвайте вредните храни.

След като посочихме някои от най-полезните храни, няма как да не обърнем внимание и на някои не толкова добри продукти за здравето на зъбите.

Такива са подсладените напитки, лакомствата с високо съдържание на захар, чипсове и подобни снаксове. Честата им консумация може да наруши зъбния статус. Ако вашето дете все пак не успява да се ограничава в консумацията, добре е поне да измива зъбите си след консумация на такива напитки или храни. Ако детето ви се изкушава често от лакомства като шоколад, близалки, желирани бонбони, карамелени сладки, то гледайте консумацията на този тип храни да е след основното ядене. Тогава слюнката е значително увеличена и може да спомогне за по-лесното почистване на зъбите при консумация на сладкиши.

Не се отказвайте да предлагате здравословни храни и напитки.

Много често се обезкуражаваме да предлагаме полезни храни на децата, защото те ги отхвърлят. Това обаче е грешка от наша страна, защото едно дете средно трябва да консумира около 15 пъти една храна, за да започне да я харесва. Така че, нека отказите на вашето мъниче не ви демотивират и отчайват, а помислете за по-креативни начини да му я предложите и не се отказвайте.

Използвайте вода за уста.

Водата за изплакване на устата има множество свойства – бори неприятния дъх, спомага за премахване на плака, укрепва венците и редуцира броя на бактериите.

Водата за уста не е продукт, който замества почистването на зъби с четка и подходяща паста, но е чудесно средство за подсилване на оралната хигиена. Тя може да защити устната кухина от размножаване на бактерии и да заздрави венците на децата, така че не подценявайте нейния принос за красива усмивка.

Kin Fluorkin Infantil Anticaries Mouthwash представлява вода за уста без алкохол, формулирана с доза натриев флуорид 226 ppm, подходяща за деца над 5 години. В продукта се съдържа ксилитол, който предпазва от образуването на кариеси, реминализира и укрепва зъбите. Освен това водата за уста е щадяща към зъбния емайл, а приятният аромат на ягода улеснява ежедневната ѝ употреба от малките деца.

Не отлагайте прегледа при зъболекар.

Понякога динамичното ежедневие ни притиска до степен, в която сме склонни да забавим някои важни профилактични прегледи. Но едно такова забавяне при някои случаи може да окаже силно негативно въздействие върху зъбния статус на децата. Затова, колкото и трудно да е планирането понякога, по-добре бъдете редовни в профилактиката, за да се избегне влошаване на здравето на зъбите и венците, което ще доведе до много повече посещения при стоматолога.

Избягвайте да споделяте храни и напитки в един съд.

Бактериите, които се намират в устата ни са многобройни и много лесно могат да се прехвърлят, ако пиете вие и детето от една и съща чаша едновременно, ползвате един чифт прибори заедно, дори и да е за съвсем кратко и за малко. Бъдете особено внимателни, когато детето е малко и всеки предмет, който попадне в устата му, може да причини бактериални инфекции.

Обезопасете дома си.

Според изследвания денталните наранявания на зъбите при децата на възраст под 7 години се случват, докато си играят вкъщи, в близост до мебелите и обзавеждането. За да предотвратите опасността от подобни наранявания, помислете за подходящи начини да обезопасите местата в дома, които са рискови за инциденти.

Бъдете пример за подражание.

Ако вашата лична хигиена е на високо ниво, не пропускате миене на зъбите, независимо колко уморени сте, почиствате редовно зъбите с конец или зъбен душ, то несъмнено това ще направи впечатление на вашето дете. Трудно е да обясняваме колко е важна добрата орална хигиена, ако ние самите като родители не спазваме такава.

Както гласи една прекрасна мисъл на Джеймс Болдуин: „Децата не са добри в слушането на възрастните, но никога не се провалят в имитирането им.“ Нека децата да ви подражават в добрите дела и здравословни навици.