Стремежът към добра форма е стар колкото и светът. Всяка година към списъка с методи за хранене се добавя по още нещо. Диетолози и изследователи не спират да се надпреварват в проучванията за влиянието на различните храни върху организма, като целта си остава една – как да съхраним младостта и жизнеността за по-дълго време.

Понякога най-модерните тенденции в храненето черпят идеи от миналото ни и проследяват хранителните навици на древните хора. Такъв режим е палео диетата. Какво е характерно за нея?

В основата си тя представлява връщане към праисторическите времена и консумирането на храни, които са характерни за нашите предци. Въпреки че в днешни дни не ни се налага да преследваме вечерята си, поддръжниците на тази диета се опитват да се хранят с продукти, които са максимално близо до естественото им състояние в природата – месо от пасищни животни, изобилие от плодове и зеленчуци, както и семена и ядки.

В по-леките варианти на този режим се позволява консумирането на нискомаслени млечни продукти и картофи. В по-строг вариант обаче се ограничават плодовете заради съдържанието на захар.

Основите на тази диета са поставени през 70-те години от гастроентеролог, който публикува книга за подобен метод на хранене. Поддръжниците на палео режим твърдят, че консумирането на храни от преди възникването на земеделието, може да се окаже от ключово значение за здравето на червата и храносмилателния тракт. Много от храните, които днес консумираме в изобилие – бобови култури, картофи, сол, млечни продукти, рафинирани мазнини, преработени храни предизвикват възпалителни процеси в организма. Ето защо палео диетата може да бъде от полза за предотвратяването на тези състояния. Що се отнася до резултатите – според експерта-нутриционист Кели Торенс – „Това е програма за цял живот, не метод за бързо сваляне на килограми“. Ниските нива на захари, елиминирането на преработени храни и сол предполага метод на хранене, който е възможно най-близо до природата.

Какви са преимуществата на тази диета?

Подобряване на имунната защита

Обилната консумация на плодове и зеленчуци ще намали риска от сърдечносъдови заболявания. Фибрите предотвратяват рязкото покачване на тегло, както и намаляват риска от развитие на диабет тип II. Високите нива на витамините C, А и Е ще подействат положително на имунната защита на тялото ви.

Отслабване

Тази диета може да ви помогне за контрола на теглото, тъй като храните, които се консумират ще ви помогнат да се чувствате по-сити за по-дълго време.

Контрол на диабета

Ако имате заболяване или съмнение за такова, винаги се консултирайте със специалист, преди да смените хранителния си режим. Ако той ви даде зелена светлина, тази диета може да се окаже подходяща за вас, тъй като приемът на захар и въглехидрати е сведен до минимум.

Как би изглеждало примерно палео меню за един ден?

  • Закуска: 2 яйца, малко грозде;
  • Обяд: Зелена салата с дресинг от зехтин и лимон, печен карфиол;
  • Вечеря: Говежда пържола със задушени аспержи.


Ако не сте готови да преминете към подобен режим на хранене, винаги можете да го направите част от вашето ежедневие, избирайки едно от храненията ви да се състои от сурови или необработени храни, богати на фибри и протеини.