Контролът на кръвната захар е много важен за хората, страдащи от свързани с нея заболявания и състояния, като диабет, метаболитен синдром, инсулинова резистентност. Консумацията на зеленчуци, бедни на захари и богати на фибри, е от решаващо значение за контрола на глюкозата в кръвта.

Здравословна ли е диетата с нисък гликемичен индекс?

И докато повечето зеленчуци са подходящи за консумация в такива случаи, има някои изключения. Кореноплодните зеленчуци обикновено са сред най-богатите на нишесте и захари, които причиняват рязък скок в нивата на кръвната захар. Сред тях са картофи, моркови, тиква, червено цвекло, целина.

Сладките картофи са много предпочитани от доста хора, защото са с по-ниско съдържание на нишесте от обикновените картофи. Те обаче са сладки, което подсказва богатото наличие на въглехидрати в тях.

Значение има и начинът на приготвяне на сладките картофи, както и на зеленчуците въобще. При печене, гликемичният индекс на сладките картофи се повишава. Той може да достигне до 90 единици, което е значително високо ниво.

Диета по гликемичния индекс гони пъпките

Експертът по функционална медицина Ейми Сапола споделя своите наблюдения по този въпрос пред mindbodygreen.com. Според нея, за да приготвим сладките картофи така, че да бъдат подходящи за диабетици и страдащи от проблеми с усвояването на въглехидратите, те трябва да бъдат сварени.

Защо трябва да варите сладките картофи, вместо да ги печете?

Тъй като печенето увеличава концентрацията на захари в сладките картофи, а и не само, този метод на готвене не е подходящ за контрол на кръвната захар, защото може да причини потенциални резки и високи скокове в нивата ѝ.

Не е нужно да се отказвате от сладките картофи. Можете да извлечете максимума от техните хранителни вещества, полезни за здравето, като ги варите, а не ги печете. При варене гликемичният индекс не се повишава така, както при печене, а същевременно всички превъзходни хранителни качества и вещества на сладкия картоф се запазват.

Диета, съобразена с гликемичния индекс

Още по темата

Много експерти по хранене и диетолози споделят, че варенето на зеленчуците невинаги е добра идея, защото повечето от ценните хранителни вещества в тях се отделят във водата, съответно организмът не може да им се наслади. Именно заради това съветват зеленчуците да се приготвят на пара – така хранителните вещества остават в тях, а не се разтварят във водата.

Но сладките картофи са много рядко изключение от това правило, според Сапола. Тя казва, че варенето на цели сладки картофи в продължение на 20 минути поддържа гликемичния им индекс нисък, а същевременно помага за запазване на хранителните вещества в тях.

Най-вредните храни за диабетиците (галерия)

След като сладкият картоф се охлади и отцеди, той може да се използва по същия начин като печения, а и като основа за супа, дресинги, пюрета, салати, гарнитура към месо. Овкусен по ваше желание, консумирането на варения сладък картоф е превъзходен начин да контролирате кръвната захар.