Въпреки че ни се налага да живеем в големи градове, да шофираме и да прекарваме повечето време между бетонни стени, ние все още сме човешки същества и сме силно свързани с природата. Приливите и отливите, движението на Земята, капризите на сезоните – всичко това се отразява на нашия организъм и начина, по който се чувстваме. С настъпването на есента забелязваме, че косата ни започва да пада повече от обикновено. Притесняваме се – дали причините не са хормонални? Или може би трябва да намалим нивата на стрес? Ако имате сериозни опасения – задължително посетете лекар специалист! Но понякога ситуацията може да не е толкова притеснителна – може би просто страдате от сезонен косопад. Какво означава това?

Научно доказано е, че човек има между 100 000 и 150 000 косъма на главата, така че напълно нормално е всеки ден да падат около 10% от тях – някъде между 100 и 150 косъма. Ще познаем, че става дума за косопад, ако космите по четката, гребена, възглавницата и дрехите са много повече от обикновено.

Как расте косата?

Растежът на косъма има няколко фази. Първата се нарича анаген – тя се характеризира с делене на клетките, като вследствие косъмът расте. В следващия етап – катаген – космите са достигнали максималната си дължина. Тази фаза е последвана от телоген – тогава космите са в покой – готови да бъдат изместени от новите такива. В последната фаза – екзоген – новите косми избутват старите, което може да ви накара да мислите, че имате косопад. Тези различни фази на растеж се редуват постоянно, през цялата година – и това се случва без изобщо да забележите. По стечение на обстоятелствата, последните две фази – тази на покой, последвана от следващата – растеж на новата коса – съвпадат с есенния сезон.

Какво можете да направите?

Намалете вредите

На първо място – опитайте се да намалите увреждането на косата – жаркото лятно слънце макар и прекрасно, може да се отрази негативно на състоянието на косата, особено в комбинация със солената вода. Така че, опитайте се да си дадете временна почивка от боядисването и третирането на косата. Есента е сезон, през който можете да си позволите това, тъй като ще прекарвате повече време в затворени помещения.

Хранете се умерено

През есента целият ни организъм има нужда от презареждане, тъй като преходът между сезоните може да бъде изтощителен. Консумирайте храни, които са богати на омега-3 и 6 – риба и морски дарове. Консултирайте се с вашия лекуващ лекар и ако той ви даде зелена светлина – можете да се снабдите с хранителна добавка с колаген – тя ще помогне за укрепване състоянието на косата, кожата и ноктите. Не забравяйте да си набавяте витамин Е – той е жизненоважен за предпазването на клетъчните мембрани от увреждания, подпомага функциите на мускулите и не на последно място – той ще накара косата ви да бъде здрава, силна и гъста.

Къде можете да го намерите?

Още по темата

Основните му източници са зеленолистните зеленчуци (броколи, спанак и др.), сурови ядки (бадеми, лешници), семена и мазни риби. Друг ценен съюзник в борбата за красива коса е витамин А (познат и като ретинол) – той е първият открит витамин, а ползите за здравето на кожата са безспорни. Ще го намерите в тиквата, морковите, спанак, чушки. Ако сте любители на животинските храни – черният дроб, тлъстите риби, маслото, сметаната и яйцата могат да ви набавят този витамин на красотата.

Избягвайте да връзвате косата си

На всички ни се е случвало да го правим, особено в ден, в който косата ни не е чиста. Вместо да я пристягате в стегната опашка – използвайте сух шампоан и я пуснете. Прекаленото дърпане и опъване може да увреди косъма и да причини преждевременно падане.

Сменете калъфката

За ползите от копринените калъфки за възглавници може да се каже много – на първо място – така желаната от всички нас хидратация. Естествената, нежна материя може да предотврати накъсването на косата, което пък от своя страна ще ѝ помогне да пада значително по-малко. Задържането на повече вода в косъма ще го направи по-блестящ и силен.