Всеки ден използваме билки и подправки по един или друг начин, когато става въпрос за начина ни на хранене. Добавяме ги към напитки и ястия, защото обогатяват вкуса им. Също така знаем, че за редица подправки е доказано, че имат големи ползи за нашето здраве. Някои от тях са особено полезни за мозъчната дейност. Вижте кои.

Куркума

Уникалната подправка с топъл оранжев цвят е известна със своите противовъзпалителни ефекти. Куркумата е богата на антиоксиданта куркумин, който ѝ придава противовъзпалителни свойства и по този начин е полезен за здравето на мозъка. Западни изследвания показват, че куркумата може да помогне в борбата с развитието на болестта на Алцхаймер чрез „изчистване“ на мозъка от бета-амилоидни протеини, които образуват плаки, открити в мозъците на пациентите с алцхаймер. Може също така да предотврати разграждането на нервните клетки в мозъка, смятат учените.

Чай от маточина при стрес

Маточина

Някои проучвания показват, че маточината е чудесна за облекчаване на тревожността и стреса, но също така и благоприятства когнитивната функция. Съдържа розмаринова киселина – съединение, за което е известно, че подобрява качеството на съня при безсъние.

Според проучване, публикувано в The Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry, редовната консумация на маточина, помогнала за подобряване на здравето на мозъка при пациенти с лека до умерена болест на Алцхаймер. Маточина можем да консумираме под формата на чай, да се добавя в готвенето или да се приема под формата на хранителни добавки, след консултация с лекар, разбира се.

За маточината се смята, че спомага и за баланса на холестерола, при лошо храносмилане, херпес и стомашно-чревни проблеми.

Топ 10 храни за мозъка

Канела

Разкошната канела обичаме да добавяме не само в десерти, но и към напитки, ястия. Тя също е известна със своите мощни антиоксиданти, които ни помагат не само да подсилим имунитета си, но и да намалим възпалението в организма, както и да повишим бдителността си. Според западно проучване, публикувано в Nutritional Neuroscience, екстрактът от канела помага за предотвратяване на когнитивни мозъчни увреждания, свързани с оксидативния стрес при лабораторни плъхове.

Още по темата

Джинджифил

Известен със своите противовъзпалителни свойства и способността си да облекчава гадене, подсилващ имунитета, намаляващ мускулните болки, за джинджифила също така е доказано, че противодейства на активността на свободните радикали и предпазва мозъчните клетки от увреждане. Подправката можем да добавяме към напитки, да я консумираме под формата на чай, да я добавяме към ястия или да се приема под формата на хранителна добавка, след консултация с лекар.

Енергийни напитки за мозъка сутрин вместо кафе

Черен пипер

Добра новина за любителите на черния пипер. Една от най-често употребяваните подправки не само помага за усвояването на някои от споменатите в тази статия подправки, като куркумата, но също така има положителен ефект върху здравето на мозъка. Доказано е, че алкалоидът пиперин, основният компонент в черния пипер, помага за подобряване на когнитивната функция и намалява симптомите на депресия.