Анета Драганова - председател на Асоциацията на пациентите с автоимунни заболявания (АПАЗ).
Информационно-образователната кампания „Цената на красотата“ на Асоциацията на пациентите, активни в здравеопазването, Асоциация Грижа за пациента и Портал на пациента стартира в края на октомври 2025 г., провокирана от многото случаи на пострадали от естетични процедури. Az-jenata.bg подкрепя идеята на кампанията да повиши информираността, да изгради култура на безопасност, етика и доверие в естетичната медицина.
В началото на кампанията Анета Драганова – председател на Асоциацията на пациентите, активни в здравеопазването (АПАЗ), представи резултатите от първото за България социологическо изследване с дълбочинни интервюта на лекари и пациенти в София, Пловдив, Стара Загора, Плевен, Шумен, Велико Търново и Варна, извършено от екип на АПАЗ от юли до септември 2025 г. За най-важните констатации и изводи от изследването разговаряме с Анета Драганова.
Г-жо Драганова, какво ви мотивира да започнете социологическото изследване, на което се базира информационно-образователната кампания „Цената на красотата“?
Бяхме мотивирани от случаите на увреждания след поставяне на ботулинов токсин на няколко клиентки на жена, самопровъзгласила се за лекарка, използваща нелицензиран продукт. В най-тежко състояние беше една от пациентките с диагноза „ятрогенен ботулизъм“ със спадане на клепачите, нарушение на гълтането и слабост в мускулите на цялото тяло. До този момент нямаше толкова масови случаи на пострадали от фалшив продукт. Искахме да разберем какви реални рискове стоят зад естетичните процедури, къде точно се пропуква системата.
Работейки на терен, чрез дълбочинни интервюта очи в очи, потърсихме мнението по този въпрос на лекарите, практикуващи естетични процедури, и на техните пациенти. На тази база преценихме каква информационна кампания трябва да направим и кои възрастови групи да бъдат в нашия фокус.
Какви са основните проблеми според лекарите?
Според лекарите проблемът е в това, че момичетата и младите жени искат да приличат на фалшиви визии и модели за красота, направени с помощта на изкуствен интелект в социалните мрежи – Инстаграм, Тик-ток, Фейсбук. В тези визии всичко е прекалено – и обемът на устните, и на скулите. Когато обаче лекарите откажат да премоделират лицето на пациентките, защото желаната от тях визия не подхожда на структурата им, те напускат лицензираната клиника и прибягват до услугите на некомпетентни лица в гаражи, бензиностанции, фитнес зали и фризьорски салони.
Така се стига до компрометиране резултата на естетичната процедура. Последиците, които най-често се случват, са паднали клепачи, запушване на кръвоносен съд, инфекции, некроза на тъкани. На пострадалите от процедури на нерегламентирани места след това им се налага да се възстановяват от шест месеца до една година. А някои от получилите страничен ефект пациенти се отказват изобщо в бъдеще да се подлагат на естетични процедури.
Какви проблеми посочиха пациентите?
Трябва да подчертая, че пациентите, на които направихме интервюта, бяха доста начетени и информирани млади дами. Съвсем малка част от тях не разбираха, че естетичните процедури са медицински процедури, а не просто козметични, че нито козметик, нито фризьор, нито приятелка може да ги прави, а само квалифициран лекар.
Интелигентните пациенти бяха наясно, че естетични процедури не трябва да се правят в гаражи, салони и бензиностанции. Те не смятат, че трябва да се доверяват на визии, създадени с изкуствен интелект, и на реклами, които предлагат прекалено ниска цена за процедура. Това означава, че се работи с фалшиви продукти с неясно качество.
Според анкетираните от нас, грешка е да не се проверяват линковете дори на лицензирани центрове за това откога са активни, има ли постоянен ъпдейт на информацията. Защото ако информацията в един сайт е по-стара от две години, то не е препоръчително да се доверяваш на въпросната клиника. Тя явно не работи качествено.
Как пациентите се ориентират дали им инжектират качествени продукти?
Всички анкетирани от нас пациенти си бяха получили така наречения „паспорт“ на ботулиновия токсин, в който се вписва серийният номер и производителят. Това им гарантира, че ще бъдат третирани с качествен продукт. Освен това, преди да изберат клиника, в която да се подложат на процедури, те правят проучване на клиниката, за да се уверят, че там се работи качествено.
Пациентите споделиха също, че държат лекарят да е с минимум 10 години практика в естетичната медицина. Голяма част от тези пациенти си бяха избрали дерматолози и след всяка процедура следваха стриктно техните препоръки.
Какво се търси най-много от естетичните процедури и какво мотивира пациентките да се подложат на тях?
Най-много се търси инжектирането на ботулиновия токсин и на филъри. Лекарите споделиха, че пациентите желаят най-много да си запазят еластичността на кожата, нейната свежест, и да си премахнат мимическите бръчки. А пациентите обясниха, че го правят, за да имат по-добро самочувствие в работния процес, особено работещите с хора. Това ги удовлетворява и вътрешно, и външно.
Като преди процедурите тези дами не са се харесвали нито вътрешно, нито външно. Интересен факт е, че 95% от анкетираните се решават да се подложат на естетична процедура, когато усетят нужда от промяна в живота си като цяло.
Какво лично на вас ви направи най-голямо впечатление от споделеното в интервютата?
От интервютата с лекарите най-голямо впечатление ми направи техният отказ да извършват естетични процедури, ако са рискови за здравето и ако се искат от деца, дори да са придружени от родителите си.
При пациентите ме впечатли, че от общо 30 анкетирани, само 3 – 4 бяха под нивото на останалите, тоест не бяха достатъчно информирани, а бяха склонни да експериментират и да поемат рискове. Те не се замислят преди процедура, решават се от днес за утре без никакво проучване. Докато на мнозинството от пациентите им отнема минимум шест месеца, а понякога година или две, за да вземат решение какво точно искат да променят във визията си, както и за да проучат лекарите и клиниките. Само така са сигурни, че са на правилното място при правилния специалист и че няма да пострадат от нежелани ефекти.
Какъв ефект в обществото очаквате от кампанията „Цената на красотата“?
Надявам се посланията на кампанията да стигнат до повече млади хора; да им помогнем да вземат осъзнати решения, основани на знания, а не на заблуди, за да не прибягват до нерегламентирани процедури на нерегламентирани места. Стремежът към красота не трябва да е за сметка на здравето. Защото лечението след усложнение от неправилно извършена естетична процедура може да им струва хиляди левове, в зависимост от сериозността на настъпилите поражения. А страданието от загубеното здраве е огромно.