Работата е неизменна част от живота ни. И както целият ни живот се гради върху емоциите, които изпитваме, така и в професионалните си изяви ние изпитваме различни чувства – радост, ентусиазъм, гняв, гордост, скука, несигурност и още много, много други.

Емоциите имат огромен ефект върху работата. И няма как да е иначе, хора сме все пак. Но не се плашете, дори да изпитвате негативни емоции, защото те също могат да се окажат полезни за представянето ви.

Някога в свое изказване Бионсе признава, че всеки път преди да излезе на сцената се чувства много нервна. Но когато не се чувства така изпитва страх, защото безразличието и спокойствието я карат да не се представи блестящо.

Ето защо трябва да познаваме емоциите си и да знаем как да ги използваме, за да извлечем най-доброто от себе си!

Какво да правите с емоциите си в работата?

Безпокойство

Ако усетите безпокойство – възползвайте се от него. Не му се поддавайте, а яхнете вълната му.

Обикновено хората изпитват безпокойство преди важен разговор с клиент или презентация. Когато трябва да говорим пред аудитория, повечето от нас настръхват, гълтат си езика, започват да пелтечат, потят се.

Нервността обаче е и полезен момент, защото мозъкът започва да мисли на бързи обороти, което провокира креативността. Под напрежение много хора успяват да свършат повече работа, отколкото ако имат безкрайно дълги срокове или ако не е нужно да представят резултатите си пред колеги или началство.

Гняв

Гневът може да предизвика изблик на словесна ярост. Да не говорим, че понякога и между колеги възниква „ръкопашен бой“.

Използвайте гнева си да предприемете някакво действие. Насочете негативната енергия към създаването на нещо полезно и важно за кариерата ви. Обикновено хората искат да се научат да се справят с гнева, да го овладяват.

Освен това, в гнева си човек може много по-ясно да определи различни проблеми, неточности, кавги с колеги. Може да бъде много по-убедителен в аргументите си, макар и яростен, отколкото когато е спокоен и премисля всяко едно свое изречение.

Използването на гнева може много повече да ви помогне, отколкото страхът. Страхът възпира човека от предприемане на действие, за разлика от гнева.

И все пак да подчертаем, под гняв не се разбира безпаметна ярост, а силно негативна емоция.

Чувствате се добре

Доброто настроение е подходящо за създаване на нови идеи, предложения, креативни обновления и вземане на бързи решения.

Положителните емоции водят до ползотворно и лесно сътрудничество. Ако искате да споделите нещо, това винаги е по-лесно, когато сте в добро настроение, а не когато сте мрачни и потиснати.

Когато се стигне до вземане на важни решения, затворете очи и си спомнете нещо, което ви прави щастлив. Така ще направите най-добрия избор.

Тъга

Тъгата е най-добрият момент да премислите ситуацията в службата си по-критично. Използвайте я, за да анализирате онова, което ви тревожи.

Още по темата

Когато сме тъжни или потиснати от нещо, ние сме склонни да вземаме решения по-обмислено, по-задълбочено и съзнателно. В еуфорично настроение човек лесно се доверява, дори има риск от прибързано действие.

В тъжни моменти сме по-склонни да действаме по-егоистично, да проявим здравословен скептицизъм, който може да ни спаси от грешен ход.

Така че, ако се почувствате тъжни на работа, вземете и помислете над нещо важно. Използвайте момента, вместо да се вглъбявате в тъгата.