Почти никой не обича да го критикуват. Повечето хора се обиждат, някои гледат с насмешка, други потъватв униние и стигат до депресия, защото приемат критиката твърде лично.

Забележките идват отвсякъде – от най-близките хора, от приятелите, от колегите, дори от непознати. Най-много боли обаче, когато ни критикуват хората, които обичаме.

Как да намалим самокритиката

Ако критиката отключва у вас болезнени чувства и я понасяте все по-трудно всеки път, вижте как можете да преобърнете нещата в своя полза. Научете се да приемате критиката градивно с няколко полезни съвета.

1. Съсредоточете вниманието си върху емоциите преди да реагирате.

Не бързайте да реагирате преди да сте овладели емоциите си. Често хората се влияят много от моментните си чувства, най-вече от вината и срама. Те ще ви надвият и погълнат, ако веднага се втурнете да се защитавате. Вместо това забележете какво се случва в ума ви. Това ще ви помогне да структурирате стъпките си след като сте поели критиката, ще овладеете ситуацията и ще си помогнете в избягването на бъдещи конфликти.

2. Опитайте се да погледнете от гледната точка на критика.

Повечето хора не умеят да се поставят на мястото на другите. Ето защо възникват и огромните спорове, породени от критиката. Всеки гледа от „своята камбанария“ и не може да пренасочи погледа си от тази на човека отсреща.

За да се научите да не приемате критиката толкова враждебно и болезнено, преди всичко се научете да гледате от чуждата гледна точка. Така ще ви е много по-лесно да извлечете полза за бъдещия си опит вместо да се цупите и да се карате с критика си.

Фрази, които показват ниско самочувствие

Разбира се, това не означава задължително да се съгласявате с всяка критика безмълвно.

3. Стремете се да разделяте грубостта от градивната критика.

Има различни видове критика. Някои са чисто и просто заяждане с язвителна цел. Други обаче са градивни и могат да ви свършат много повече работа, ако ги осъзнаете, вместо да се конфронтирате с тях.

Още по темата

4. Потърсете урока, поуката в цялата история.

Реално дори в деструктивната критика може да се открие ценен урок, стига човек да успее да овладее емоциите си и да подходи рационално към проблема. Така не само ще се научите да укрепвате позитивното си мислене, но и ще се възползвате от критиката като средство да се справяте по-добре в социалната и професионална среда.

5. Запитайте се защо критиката ви кара да се чувствате толкова зле и несигурни в себе си.

Разберете какво можете да направите, за да се почувствате по-малко потиснати от критиката, която търпите. Задайте си сами някои въпроси. Ще се почувствате по-добре. По този начин ще осъзнаете колко малка част от критиката е реална и основателна. Ще можете да изберете дали да се съгласите или да продължите с усмивка напред.

6. Не забравяйте, че критиката не променя нищо, ако вие не го допуснете.

В крайна сметка отправените критики към вас са чисто и просто едно мнение. Не сте длъжни да се съгласявате с него, не сте длъжни да го приемате и най-вече – изобщо не е сигурно, че чуждото мнение е вярно. Вие определяте степента на вниманието, което ще обърнете на тази критика.

Така постепенно ще се научите да приемате критиката по-леко, с усмивка и доза прагматизъм.