В последната неделя на месец октомври – на 25 октомври (събота срещу неделя) връщаме стрелките на часовника с час назад.

Точно в 04:00 часа ще преминем към зимното „астрономическото“ часово време. Връщайки стрелките с час назад в 04:00 часа, часовникът ще показва 03:00 часа.

В България смяната на астрономическото часово време през лятото се извършва от 1979 г. Ранното стъмване, климатичните промени, могат да повлияят върху нашите нагласи и настроения, като някои го наричат есенна депресия.

Усещаме неразположения, липса на настроение, апатия. Всъщност забравяме, че посрещнем ли януари, денят постепенно ще започне да се увеличава. Ще се радваме на изгрева по-рано, а на залезите малко по-късно.

Как да се адаптираме по-бързо към смяната на часа?

Ограничете кофеина и алкохола

За ден или два преди преминаването към астрономическото време е добре да се ограничи консумацията на кофеинови и алкохолни напитки. И двата вида напитки могат да имат отрицателно въздействие върху цикъла на съня – заспиване и събуждане.

Известно е, че промяната на времето може да предизвика клъстерни главоболия (силни главоболия с усещане за болка зад едното око, съпроводени със сълзене, запушване на едната ноздра).

4 етерични масла при стрес и есенна депресия

Време на заспиване и събуждане

При завръщането към астрономическото време по-лесно се адаптираме към промените на съня. За да влезете в ритъм, няколко дни преди да върнете часовника с час назад, лягайте и се събуждайте 10-15 минути по-рано. Така тялото ви ще се адаптира по-лесно.

Поддържайте графика си както обикновено

Независимо дали е есен или пролет, опитайте се да управлявате графика си по съответния начин. Хранете се здравословно, останете добре хидратирани, бъдете социални, срещайте се с приятели, забавлявайте се, спортувайте.

Още по темата

За да намалите риска от трудно заспиване, опитайте се да избягвате тежките тренировки в рамките на четири часа преди лягане.

5 неочаквани ползи за здравето от есента

Витамин D

По възможност увеличете излагането на слънце, на дневна светлина, като спортувате на открито, правите кратки разходки. Така ще компенсирате цялостното намаляване на часовете с дневна светлина. Осигурете си здравословен прием на витамин D.

Разходките под слънцето ще ви помогнат, но е добре да консумирате млечни продукти, както и хранителни добавки обогатени с витамина.