Снимка: iStock
Този ваш колега може да проявява поведение, което на пръв поглед изглежда мило и внимателно, но в действителност е манипулативно и измамно. Какви са признаците, че човекът, с когото работите не е такъв, за какъвто се представя?
Прекаленото правене на комплименти е често срещана тактика, използвана от „фалшиво“ милите хора. Не става въпрос за това да се даде истински комплимент от време на време, а по-скоро за прекомерно количество комплименти, често за тривиални неща. Ще усетите, че такъв колега постоянно ви хвали, дори когато няма съществена причина за това.
Понякога комплиментите може дори да не са уместни или приложими за вас. Всъщност те може да изглеждат общи, сякаш могат да се кажат за всеки. Такъв колега ви прави комплименти с намерението да ви накара да се почувствате специални и харесвани. Важно е обаче да запомните, че това не е защото наистина ви цени високо. По-скоро това е манипулативна тактика, предназначена да ви накара да го харесвате повече и да го виждате в положителна светлина.
На пръв поглед може да изглежда възхитително, когато някой винаги се намесва, за да спаси положението. Но в случая с фалшиво мил колега, това може да е хитра тактика за спечелване на възхищение и контрол. Ще откриете, че той винаги има решение на всеки проблем и бърза да предложи помощ, дори когато не е необходима.
Той може да се вмъкне в ситуации, в които не са задължени, само за да изглежда като герой. Макар че е чудесно да си полезен, има тънка граница между това да бъдеш искрено подкрепящ и да използва „героични“ действия за лична изгода. В случая с фалшиво мил колега, неговите героични действия рядко са насочени към действителна помощ на другите. Вместо това, той използва тези ситуации, за да:
Може да откриете, че такъв колега предлага утеха или съчувствие, когато сте разстроени, но отговорите му може да ви се сторят кухи или неискрени. Например, той може бързо да пренасочи разговора обратно към себе си или към проблемите си, което показва липса на истинска загриженост за вашите чувства.
Това не означава, че е лош човек, а само че може да се бори с невъзможността да създаде истинската връзка на емоционално ниво. Собствената му несигурност или страхове може да му попречат да се отворят и да бъдат истински емпатичен.
Не забравяйте, че всеки има свои собствени битки и борби. Добре е да бъдете мили и разбиращи, но също така е добре да защитите емоционалното си благополучие, когато общувате с някого, който се бори с истинската емпатия.
Той ще бъде най-милият човек, когото някога сте срещали, когато има нужда от услуга или иска нещо от вас. Но щом получи това, което търси, любезността напълно изчезва и той се връща към обичайното си студено аз. Това е игра на манипулация.
Всички сме склонни да адаптираме поведението си донякъде в зависимост от това с кого сме, но фалшиво милите хора го отвеждат на друго ниво. Те са като социални хамелеони, променящи цветовете си въз основа на хората около тях. Може да забележите, че се държат по един начин с вас и съвсем различен с някой друг. Техните мнения, нагласи, дори интереси сякаш се променят в зависимост от това с кого взаимодействат.
Те правят това, за да се впишат, да бъдат харесвани и да контролират как другите ги възприемат. Може да изглежда, че са просто адаптивни, но в действителност е трудно да се разбере кои са те наистина под всички променящи се цветове. Повечето от нас могат да се припознаят в желанието да се впишат, но автентичните взаимоотношения се изграждат на честност и последователност. Ако забележите, че някой постоянно променя поведението си, струва си да се запитате дали наистина познавате човека под цветовете на хамелеона.
Дръжте се приятелски, но донякъде сдържано, подобно на начина, по който бихте общували с непознат.
Избягвайте да се ангажирате прекалено много във връзката, тъй като думите може да не са искрени.
Не се доверявайте на колеги прекалено много и не разкривайте лични данни, тъй като те могат да използват тази информация срещу вас.
Не разчитайте на фалшиви мили хора за подкрепа или услуги.
Не отразявайте поведението на токсичните колеги; бъдете уважителни и учтиви, за да поддържате собствената си позитивна позиция.
Обръщайте внимание на действията на вашите колеги, особено под напрежение, за да разберете по-добре истинските им намерения.
Посочете фактите – опишете конкретното поведение или ситуация, която ви е притеснила.
Обяснете ясно как действията им са ви накарали да се чувствате.
Посочете нуждите си и какво очаквате занапред.
Дайте възможност на вашите колеги да се обяснят, преди да направят каквито и да било заключения.
Обяснете какво се надявате да постигнете, като се справите с проблема, например по-добро приятелство.