Любимите игри на децата между 1 и 2 години и защо са важни

Какви умения изгражда детето, благодарение на игрите

15.11.2016г. / 09 50ч.
Илияна Николова
Снимка: istock

Снимка: istock

На годинка и половина децата вече старателно изследват света около тях. Най-добре правят това чрез игрите. Неслучайно играта е и начинът на животните да се подготвят за живота, който им предстои.

Играта е начин на подражание и пресъздаване на реални житейски ситуации, пречупени през призмата на детското съзнание. По този начин детето създава връзки, осъзнава ситуации, гради опит и опознава света.

Кои са любимите игри на детето на тази възраст?

На около година и половина любимите игри на детето са опростеният пъзел от големи елементи, обемистите цветни дървени кръгчета, които детето се научава да нанизва на пръчка, и играчките, които се вграждат една в друга или лесно се сглобяват.

Месеци наред първенството държи пластмасовият телефон. Детето може да го дърпа по пода, да упражнява с него говора си и да общува.

На година и половина малкото дете обича да използва предмети, подобни на вещите, с които си служат родителите му и да си измисля подражателски игри. Вече умее да вдишва и да духа и с голямо удоволствие си играе със сламка, балон или свирка.

Строи все по-високи кули и изпитва еднаква радост от издигането и от събарянето им. Увеличава се самостоятелността на детето в игрите. То вече може по-дълго да играе само, при условия че наблизо има възрастен.

Детето обича да се маскира с дрехите и аксесоарите на възрастните. Имитира ги и разиграва различни сценки, в които с удоволствие дава на всеки някаква роля, за да участва истински. То все така обича да играе с водата, калта, пясъка, но вече посещава и специално изградените детски площадки.

Сложните съоръжения, по които може да се катери, да слиза, да се пързаля, да изкачва стълби, да се люлее, напълно му допадат. Все още се налага да го окуражавате или да го наблюдавате отблизо, за да предотвратите евентуални падания.

Любими са играчките, които имат дръжки: гребло, метла, чук, лопата, четка за рисуване... Може да започне да играе на съвсем просто лото, при което се поставят картончета с картинки върху съответните рисунки. Детето разлиства книжки с картинки или любимите си приказки, които се преструва, че чете, защото ги знае наизуст.

Обича също да наблюдава насекомите или да събира миди и охлюви, да играе на криеница или да си измисля игри в зависимост от материалите, с които разполага.

Зараждането на символичната игра

През втората година детето определя различни роли на предметите и това му дава истинска власт над тях. Тенджерата може да се превърне в барабан, шапка или съд за пълнене. От този ден нататък детето властва над нов свят и само собственото му въображение поставя ограничения. То превръща пръчката в меч, нахапаната бисквита в пистолет, стара риза в рокля на принцеса, мечето във въображаемо другарче, което трябва да нахрани и накаже.

Умението да се въплъщава в роли отваря вратата за всякакво подражателско поведение, което се развива особено през третата година. Това е възрастта, когато то започва да прави „торти“ от пясък, които мама трябва да „изяде“, или да „кара“ съвсем сериозно кола, като върти капачка на буркан.

Драскането

Детето изпитва особено удоволствие да драска с моливи или флумастери. Вече е разбрало връзката между движението на ръката и резултата и ще започне да рисува навсякъде: по стените, по масата. Налага се известна бдителност, но бихте могли да оставите на негово разположение голямо пано (бял лист или хартиена покривка на стената), например в неговата стая или в кухнята, и редовно да сменяте листа.

* * *
Из „Моето бебе от 1 ден до 3 години“ на Ан Бакюс
Издателство „Кибеа“
Снимки: iStock

Коментирай