Книги

Ако сте родител на дете с проблемно поведение...

„Избухливото дете“ – д-р Рос Грийн

28.09.2016г. / 14 37ч.
Аз жената
Снимка: Издателство: „Хермес“

Снимка: Издателство: „Хермес“

Тази книга е ново попълнение в серията „Психология за всеки ден“ и представя иновативен възпитателен подход към непокорните и раздразнителни деца.

„Ако сте родител на дете с проблемно поведение, тази книга ще ви зареди с оптимизъм и увереност, че ще се справите с положението и ще възстановите хармонията в семейството си.
И не забравяйте, че надежда винаги има!“
Д-р Рос Грийн

Д-р Рос Грийн е доцент в Медицинското училище на Харвард и създател на модела, описан в книгата „Избухливото дете“. Методите му, които са и научно обосновани, продължават да еволюират благодарение на обратната връзка, която получава от страна на прилагащите ги. Той консултира много семейства, училища и терапевтични заведения и изнася лекции по цял свят. Д-р Рос Грийн е баща на две деца, благодарение на които често прилага теориите си на практика.

Ако това ви звучи познато, значи имате проблем

Писъци, ругатни, плач, ритане, плюене, хапане... това е само част от репертоара на децата, когато не получат желаното. Подобни сцени често ни карат да се чувстваме безсилни, гневни и съкрушени и отчаяно да търсим отговори. Въпреки всички усилия и утвърдени рецепти, понякога родителите се оказват неспособни да се справят със своите трудни деца.

„Не!“ на всяко мнение, предложение или идея

Техниките за възпитание, с които те самите са отраснали, често са неприложими. Широко разпространено е схващането, че всички тези нервни изблици целят привличане на внимание и манипулация от страна на детето. Родителите са изправени пред сериозен проблем, а околните започват „доброжелателно“ да намекват, че подобно поведение е следствие от липсата на твърдост и авторитет.

Рецептата обикновено е да се държи детето по-изкъсо, да се налага повече контрол и наказания. За съжаление, практиката показва, че подобни мерки не действат. И често положението дори се влошава. Родителите влагат огромно количество енергия в безрезултатна борба, чувствайки се изтощени и отчаяни.

Когато детето реагира на дадена ситуация свръхемоционално, няма да му помогнете да овладее емоциите си, като му се наложите и му „покажете кой е шефът“.

Как да превърнем децата си от „врагове“ в съюзници?

В книгата „Избухливото дете“ д-р Грийн ще ви помогне да проумеете защо вашето дете избухва и ще ви научи как ефективно да предотвратявате и овладявате подобни ситуации. Ще узнаете как да подобрите отношенията си с детето и да го превърнете във ваш съюзник в решаването на проблемите.

Според него децата искат да се държат според общоприетите изисквания, но понякога не са в състояние да го направят. Причината е, че им липсват ключови умения, крайно необходими за успешната комуникация. Те не могат да изразят притесненията си вербално и често бурното им държание е резултат от безсилие, което се проявява по различни начини – трудност при превключване от един режим в друг (например да спрат компютърната игра, за да си напишат домашното), липса на гъвкавост в решаването на текущи проблеми и др. Когато възникнат проблеми, родителите обикновено се концентрират само върху лошото поведение, вместо да се опитат да разберат какво го поражда. Авторът предлага една много проста, но ефективна система за по-добро общуване между децата и техните родители, основана на споделяне и взаимно доверие. Така, чувствайки се в безопасност, изслушано и разбрано, детето с много по-голямо желание ще сътрудничи за разрешаване на конфликтната ситуация. Книгата е подплатена с множество примери от живота и разиграни проблемни ситуации.

От нея ще научите още:

  • Кои фактори допринасят за избухванията на детето.
  • Кои са специфичните ситуации, в които детето реагира гневно.
  • Как да намалите или напълно да елиминирате конфликтните епизоди, като премахнете причините, които ги пораждат.
  • Как да се справите с проблемите своевременно (вместо в разгара на бурята) и с общи усилия, а не еднолично.
  • Как да помогнете на детето да усвои умения като гъвкавост, адаптивност, търпимост и способност за решаване на проблеми.

Следвайки практичното и експертно напътствие на д-р Грийн, вие и вашето дете ще изградите помежду си нова връзка, основана на общуване и взаимно доверие.

Отзиви

„Задължителна книга за много родители, учители и професионалисти, които се занимават с обучението и възпитанието на проблемни и лесно раздразнителни деца.“
Д-р Томас Х. Олендик, професор по психология, Център за изучаване на детското поведение към Политехническия университет във Вирджиния

„Един задълбочен и прецизен портрет на децата с проблемно поведение – и как да им помогнем.“
Д-р Мирна Б. Шур, авторка на Как да отгледаме мислещо дете

Откъс

* * *

План В

При план В решавате проблемите с общи усилия, т. е. работите заедно с детето – като партньори – и търсите вариант за елиминирането на проблемите, предизвикващи разрушителните за семейния микроклимат скандали.
Така, според традиционните учения (и много книги за родители), възрастните никога не трябва да си сътрудничат с децата. Все пак вие командвате парада. Тук обаче ролята ви на командващ изисква да разберете, че и най-дребният проблем може да стане причина за конфликт, и да сте готови да смените курса на действие. При План В вие продължавате да дърпате юздите дори по-здраво и отпреди. Единственият недостатък на този план е, че в началото ще ви бъде трудно да го прилагате, тъй като все още ви липсва практика.
План В се състои от три стъпки: Съпричастност, Дефинирай проблема и Покана. Самите имена на стъпките изобщо не са толкова важни, колкото съдържанието, скрито зад тях.
1. Стъпката Съпричастност изисква да поговорите с детето, за да разберете какво го тревожи и какво мисли то за даден нерешен проблем.
2. Стъпката Дефинирай проблема изисква да изложите пред детето вашите лични притеснения или гледна точка по въпроса.
3. Стъпката Покана изисква заедно с детето да намерите решение на проблема, което е реалистично (т. е. е по вашите сили и по силите на детето) и взаимно удовлетворяващо (съобразено с тревогите, които детето е изразило в стъпката Съпричастност, както и с тревогите, които самите вие сте изразили в стъпката Дефинирай проблема).
Това са трите основни съставки на съвместния подход за решаването на проблеми.
Следва нещо изключително важно. Запознавайки се с План В, много хора погрешно решават, че най-добрият момент да го приложат, е в разгара на конфликта. Така стигаме до Спешния план В, който обаче не е най-добрият вариант, тъй като в разгара на спора детето вече е набрало скорост (а вероятно и вие). Не забравяйте, че проблемите, които стоят в основата на повечето детски избухвания, са лесно предвидими. Затова не чакайте поредната емоционална буря, за да започнете да решавате проблем, който отдавна стои на дневен ред. Целта е да разрешите проблема предварително, преди той да възникне отново. В това се състои Своевременният план В.
Например най-добре е да обсъдите миенето на зъбите много преди да е дошло време за лягане, а не в момента, когато детето вече се тръшка и не иска да ги мие. Ако проблемът е домашното по математика, най-добре е да проведете разговора много преди детето да седне за пореден път да се бори със задачите. Когато решите кои са първите най-належащи проблеми, с които ще се заемете, трябва упорито да започнете да прилагате Своевременния план В. Както ще научите от следващата глава, добре е предварително да се уговаряте с детето кога ще обсъждате нерешените проблеми.
План В не е техника или вълшебно средство, което ще промени напълно детето ви с едно щракване на пръсти. Той е процес, а не рецепта за мигновен успех. Трайното решаване на проблемите, усвояването на липсващите умения и промяната на основните аспекти в общуването ви с детето отнемат време.

* * *

Понякога подобрението настъпва незабелязано. Някои възрастни са си изградили представа за това какъв би бил техния живот, когато в поведението на детето най-накрая настъпи „подобрение“, и се чувстват разочаровани, когато се окаже, че дори тогава нещата съвсем не са розови. Други са си представяли, че подобрението ще дойде по-бързо и лесно. Но това зависи както от самото дете, така и от неговото семейство. А и под „подобрение“ всеки разбира нещо различно. Аз знам едно – подобрение имаме, когато нещата наистина започнат да се оправят. А подобрението в едно отношение води и до подобрение в друго.

На книжния пазар от 20 септември 2016 г.
Обем: 256 стр.
Издателство: „Хермес“
ISBN 978-954-26-1580-4
Корична цена: 13,95 лв.

Прочетете още:

Коментирай