Бременността е крехък период от живота на една жена, в който организмът ѝ се стреми всячески да осигури необходимите условия за здравословното развитие на плода. Ето защо често майчиното тяло търпи различни видове недостиг.

Един такъв пример е анемията, предизвикана от недостиг на желязо, витамин В12 и фолиева киселина. Всички те са необходими за производството на хемоглобин, нужен за пренасянето на кислород до всяко кътче в тялото, включително и това на нарастващото бебе.

Ако анемията е лека

Бременна жена с лека анемия се чувства малко уморена и отпаднала. Възможно е да се появи усещане за задух и ускорен пулс. Лекарите считат това за нормално състояние, защото се среща при много бременни. Обикновено не се взимат особени мерки, но се следи стриктно диетата за достатъчен прием на храни с желязо.

Ако анемията е тежка

При драстично ниски нива на желязо и витамин В12 в тялото на майката се взимат по-сериозни мерки, защото е застрашен животът на плода. Може да се наложи изтегляне на амниотична течност, за да се изследва състоянието на бебето.

Рискът от спонтанен аборт и преждевременно раждане на бебе с ниско тегло се увеличават. Възможно е да се наложи кръвопреливане на майката, ако нивата на хемоглобин са опасно ниски. Включват се и медикаменти за повишаване на желязото в кръвта.

Как може да се избегне анемията през бременността?

Хранете се правилно преди и по време на бременността. Пълноценната диета е от голямо значение за набавянето на необходимите хранителни вещества с цел избягване на анемията.

Приемайте необходимите добавки. Понякога храната не е достатъчна и се налага прием на добавки. Не се плашете от тях. Стига да са ви предписани от лекар, няма никакъв проблем да ги взимате, дори напротив.

Още по темата

Не пропускайте да взимате фолиева киселина навреме. Препоръчително е да се пие няколко месеца преди зачеването. Тя е важна не само за да се предпазите от анемия по време на бременността, но и за да няма бебето вродени дефекти.

Хранене с цел превенция на анемията

Здравословната диета през бременността, която цели да се намали рискът от анемия, трябва да включва яйца, спанак, сушени плодове, миди, риба, червено месо, бобови растения, мюсли, броколи, брюкселско зеле, аспержи.

Всички тези продукти са богати на желязо, витамин В12 и фолиева киселина.

Снимки: iStock