Телата ни не са създадени да бъдат вечни и колкото повече време минава от живота ни, толкова по-ясни са признаците на стареене. Тялото ни външно се изменя и това е съвсем видима промяна, но не така видим е процесът на остаряване при мозъка. Начинът ни на живот безспорно оказва влияние върху състоянието на мозъка, но това се усеща на по-късен етап в живота ни, когато нещата са почти необратими.

Новите научни твърдения по темата обобщават, че ние не сме резултат само на гените, но и че можем да влияем на продължителността на живота и неговото качество чрез действията и изборите си. Така, както полагаме грижи за външния ни вид и се опитваме да забавим стареенето чрез различни естетични методи, същите усилия и дори по-големи, би трябвало да полагаме и за здравето на мозъка.

На семинар, организиран от Женското Алцхаймер движение в САЩ, на който са присъствали невролози и експерти в областта на здравето на мозъка, са коментирани начините, чрез които можем да поддържаме мозъка и да го предпазим от бъдещи увреждания и заболявания.

Това са техните основни препоръки, които да следваме всеки ден за здрав и добре функциониращ мозък.

Пийте вода с по-добро качество

Мозъкът е 80 процента вода и затова дехидратацията му е сериозен проблем. Според д-р Лиса Москони, автор на книгата „Brain Food“, цитирана от Livestrong.com, дори само 2% загуба на вода може да доведе до неврологични симптоми като замъгляване, умора, замаяност и объркване.

Изследванията показват, че дехидратацията буквално кара мозъка да се свие“, казва тя. „И това се случва на всеки, независимо дали сте на 20 или 90.“

Зад това твърдение стои науката – минералите, които се разтварят във водата като натрий, хлорид, калий, калций и магнезий, образуват електрически заредени електролитни части, наречени йони, които спомагат да хидратираме мозъка. Тази високоминерализирана вода се нарича твърда вода и се открива например в Италия, където д-р Москони е израснала.

В Италия всеки пие твърда вода. В Щатите повечето хора пият пречистена вода, дестилирана вода, сода и зелцер, но тези напитки не са същите като водата. Те не съдържат минералите и веществата, от които тялото и специално мозъкът, се нуждаят, за да са хидратирани.“

>> 4 групи храни, вредни за мозъка <<

Правете тренировки, които ви карат да мислите

Това, че не виждаме мозъка си така, както наблюдаваме тялото си и неговата форма, не означава, че не бива да го тренираме. Хората ходят на фитнес, за да имат здрави и красиви тела, да им се радват. Също толкова важно е обаче мозъкът ни да е здрав и в добра кондиция.

Това означава, че следващия път, когато извършвате физическа тренировка, не бива да правите упражненията механично, а да изградите програма в ума си кое упражнение след кое следва, как ще ви помогне да оформите фигурата си, какви ще са ползите за тялото от него. Мозъчната активност трябва да е в синхрон с физическата, за да поддържате и тяло, и ум в кондиция.

Друг вариант е, когато извършвате някое рутинно упражнение, да го измените леко, да го направите под друг ъгъл, защото така отново натоварвате мозъка да конфигурира нова позиция и да бъде активен.

>> 5 спорта, които развиват мозъка <<

Танците са чудесно упражнение например, защото предизвикват координацията и изискват да запаметите определени стъпки и движения, стимулирайки вашата невропластичност.

Консумирайте здравословни мазнини и опитайте да постите

Изразът „храна за мозъка“ не е случаен. В последните години не едно и две изследвания показват резултати, че колкото по-здравословно и балансирано се храним, толкова повече се удължава продължителността на живота и качеството му. Здравословната храна влияе и на здравето на мозъка. Така, както спестяваме за пенсия, така и трябва да спестяваме за своето здраве на стари години.

За да балансирате кръвната захар, която ако е във високи нива, създава предпоставки за деменция и болестта на Алцхаймер, е важно да включите в менюто си здравословните мазнини, най-вече омега-3 и омега-6 мастни киселини. Те помагат да се чувствате сити през целия ден, а здравословните мазнини са считани и за предпазващи нервите.

Постенето от време на време също има своите благоприятни ползи за мозъка. Идеята е, че когато драстично редуцирате храната, която консумирате за кратък период от време, се намалява рискът от мозъчно възпаление.

Ако имате проблем със съня, потърсете помощ

Мозъкът има нужда от пълноценен сън всяка нощ – това е времето за „почистване“ на мозъка, което означава, че всички връзки, които сме осъществили през деня трябва да бъдат настроени – някои спомени да бъдат съхранени, а други изхвърлени.

>> Какво се случва с мозъка, ако ви събудят внезапно <<

Сънят е също времето, в което токсичните субстанции се изчистват от мозъка. Затова лишаването от сън може да има силен негативен ефект върху здравето на мозъка и тялото. Според изследвания в областта минимум 15 процента от деменцията е директно свързана със съня.

>> Топхрани, богати на естроген <<

Консумирайте храни, стимулиращи естрогена и тествайте нивата на хормоните редовно

Проучване показва, че естрогенът е хормон, който оказва силен невропредпазващ ефект. Затова спадът на нивата на естроген, който неминуемо се появява при жените с напредване на възрастта, може да постави мозъка в уязвима позиция и по-податлив на заболявания. Според д-р Москони е доказано, че при жените има по-голям риск от развитие на болестта на Алцхаймер в сравнение с мъжете. И рискът започва най-вече, когато жените се подготвят за менопауза. „Когато жените са в техните 40, мозъкът започва да изглежда така, сякаш те остаряват по-бързо в сравнение с мозъка на мъжете, които са на същата възраст като тях“, казва Москони.

>> Признаци, че сте в риск от ранна менопауза <<

Има и друг факт, който доказва това: приблизително на всяка минута, в която се открива човек с алцхаймер, 2/3 от тях принадлежат на жените. Мария Шрайвър, бившата съпруга на актьора Арнолд Шварценегер започва това сдружение – Женско Алцхаймер движение именно поради тази причина: женският мозък е доказан научно, че е различен от мъжкия и затова се налага към него да има друг подход. Тя споделя: „Винаги казвам, че не е сексистко да се изучава женския мозък, просто е по-умно, защото се изучава това, в което се коренят по-големият процент от болести.“

Добрата новина за дамите е, че хранителните вещества, които повишават естрогена, могат да оказват добра защита на мозъка и превенция от болести. Жените се нуждаят от повече антиоксиданти с напредване на възрастта, затова е много важно да си набавят витамин C, витамин Е, витамин А.

  • Храни, богати на витамин А са моркови, сладки картофи, спанак, боровинки, кайсии, папая, манго.
  • Храни, богати на витамин C: цитрусови плодове, броколи, брюкселско зеле, карфиол, чушки.
  • Храни с витамин Е: слънчогледови семки, сладък или лют червен пипер, бадеми, фъстъци, сух босилек и риган, сушени кайсии.

Снимка: istock