Не знам вече кое е най-правилното твърдение – Зелените салати са полезни. Зелените салати бяха полезни или може би най-точно при определени условия зелените салати може да са полезни.

От една страна си стоят старите твърдения, че зелените салати са гаранция за по-добро здраве на червата, по-малък риск от рак, по-нисък холестерол и от друга – опасност от пестициди и други вредни химикали.

Как да приравним тези две взаимноизключващи се твърдения, така че да ги изравним или дори полезното да надделее над вредното.


Снимка: Reuters

Първото е изборът.

Трябва да се стремим да се снабдяваме със зеленолистни зеленчуци, които са по възможност най-малко третирани с химикали.
 

Вариант 1 – да си ги отглеждаме сами.

Вариант 2 – да ги вземаме от баба. Ако нямаме баба ни остава вариант 1 или супермаркетът и пазарът.
Хубаво е да избираме пресни салати, без загнили листа с кафяво по тях.

Къде да съхраняваме салатите?

В хладилника в отделението за плодове и зеленчуци, но в самостоятелна найлонова торбичка. Някои твърдят, че в никакъв случай не бива да купуваме зелени салати в найлонови торбички, защото така вземаме като „бонус“ и всякакви вредни бактерии. Така че определено трябва да се внимава откъде се купуват салатите, как са били съхранявани и съответно как ние ще ги съхраним до консумация.

Най-добре е салатата да престои в кофа с вода едно денонощие след което да се консумира. Така поне съвестта ще ви е чиста, че сте направили всичко, което е по силите ви в борбата с нитратите.

Зелената салата трябва да се измие внимателно – листо по листо, като се премахнат всички загнили и наранени части.

Листата се отцеждат и вече може да направите салатата. Може да я нарежете с нож, но може и просто да я накъсате с ръце.

Зелената салата не съдържа калории и е идеална за леки вечери. Единственото, в което трябва да внимавате, това са дресингите. За да сте сигурни, че няма да са прекалено мазни и нездравословни най-добре си ги пригответе сами, вместо да ползвате готови такива. Малко зехтин, малко лимон, овкусявате и готово.

И за повече вкус, цвят и полезност – може да добавите различни други зеленчуци като краставици, домати, репички или пък семки, ядки, месца, сирена.

Вие решавате нискокалоричната салата с колко други калорични неща ще съчетаете. Може вечерята да е доста постна, но може и да я комбинирате наистина с разточително много калории. Изборът е ваш.

Още по темата

Зелените салати трябва да се консумират веднага след направата им, защото не могат да издържат дори и в хладилник – губят полезните си съставки и красивия си вид и вече за нищо не стават.

Така че, старайте се да направите толкова салата, колкото семейството ви ще изяде на едно ядене. Ако мислите, че ще е много по-добре оставете една или две салатки в купа вода – хем ще краси кухнята, хем ще е готова и наблизо и ако се наложи веднага ще я приготвите.