Един от най-важните женски хормони е естрогенът. Въпреки че той се среща и у мъжете, при жените е много по-силно изразен. Именно за това те са с по-малко окосмяване и по-гладка кожа. Но както при всеки друг хормон, така и при естрогена нивата могат да бъдат занижени.

Ниските му нива се проявяват по различен начин при всяка жена, но най-общо могат да бъдат разпознати по:

  • Нарушения на съня, които могат да доведат до неработоспособност през деня
  • Умора, невъзможност да се съсредоточите върху задачите си
  • Чувство, че просто „не се чувствате добре“

Често нарушенията в съня са съпроводени и от сърцебиене, горещи вълни, нощно изпотяване, студени тръпки. Понякога се наблюдава и наддаване на тегло, вагинална сухота, болка в ставите и главоболие. Желанието за секс може да бъде занижено, да се чувствате депресирани.

Какво причинява спадане на нивата на естрогена? Причините са многобройни и променливи. При по-възрастните жени това може да означава, че приближават менопаузата, а при по-младите проблемът може да се дължи на:

  • Намалено функциониране на яйчниците
  • Кисти в яйчниците
  • Бременност и проблеми, които водят до спонтанен аборт
  • Раждане и кърмене
  • Намалено функция на хипофизната жлеза
  • Хранителни разстройства и диета
  • Някои лекарства за лечение на безплодие и други

Ниските нива на естроген се установяват чрез кръвен тест. В случай, че при вас нивата са ниски, лекарят ще започне с откриването на първопричината, което може да наложи и допълнителни тестове. Когато всички резултати са налице, обикновено се назначава хормонално заместителна терапия.

Има превантивни начини да предотвратите ниските нива на естрогена.

Важно е да спазвате здравословен начин на хранене или ако се опитвате да отслабнете, диетата ви не бива да е драстична.

Намалете приема на въглехидрати и увеличете приема на фибри.

Консумирайте повече соя, тофу, соеви ядки, фасул, грах, трици, плодове и зеленчуци, тъй като те съдържат естествени естрогени, наречени фитоестрогени. Добавете билки към дневното си меню, например в салатите и ястията или ги приемайте под формата на чай. Особено полезни са сминдух и люцерна.

Още по темата

Спортувайте редовно, защото физическата активност може да предотврати заболявания като затлъстяване, диабет, сърдечни заболявания и други здравословни проблеми, които могат да доведат до ниски нива на естрогена.

Откажете се от цигарите. Тютюнопушенето по косвен начин може да се отрази на нивата на хормона. Някои изследвания показват, че вредният навик може да бъде свързан с безплодието и ранната менопауза.

Откажете цигарите, но не спирайте кафето. Кофеиновата напитка може да помогне за повишаване нивата на естроген. Проучванията показват, че жените, които пият по две чаши кафе всеки ден, могат да увеличат нивата на естроген в организма си. Въпреки полезните свойства на кафето, не прекалявайте с него.