Един от най-важните витамини, особено за женското здраве е фолиевата киселина. Тя е позната още като витамин В9 и принадлежи към групата на витамините, които са разтворими във вода. Фолиевата киселина участва като коензим в различни биохимични реакции в организма.

Когато има недостиг на фолиева киселина, това може да доведе до редица здравословни проблеми, като мегалобластна анемия, дефекти на невралната тръба при развитието на плода при бременни жени, повишаване на нивото на хомоцистеина и други.

Мегалобластната анемия, причинена от дефицит на фолиева киселина се дължи на нарушения в процеса на създаване на „здрави“ еритроцити. В този случай вместо нормални, костният мозък произвежда нефункционални еритроцити. Тъй като те са отговорни за транспортирането на кислород, а тяхната продукция е нарушена, се появява анемия.

Какво може да предизвика появата на този вид анемия?

Има няколко причини за появата на анемия, причинена от дефицит на фолиева киселина:

Неправилно хранене. Нерядко липсата на фолиева киселина се дължи на нездравословно хранене или меню, бедно на определени храни, богати на витамина.

Малабсорбция. Има някои здравословни проблеми, като болестта на Крон, целиакия и други, които могат да доведат до фолатен дефицит.

Повишена нужда от прием на фолиева киселина. При други здравословни нарушения се увеличава необходимостта на организма от прием на фолиева киселина. Те могат да бъдат физиологични (при бременност, растеж и развитие по време на пубертета) или патологични (хемолитична анемия, тумори, хронична диализа и дру ги).

Приемът на някои медикаменти също може да е причина за недостиг на фолиева киселина.

Кои са симптомите, които могат да подскажат за наличието на този вид анемия?

  • слабост
  • неразположение
  • бледост
  • затруднено дишане
  • сърцебиене
  • виене на свят
  • намалена концентрация
  • намален апетит
  • спад на телесното тегло
  • раздразнителност
  • диария и други

Анемията причинена от недостиг на фолиева киселина има подобни симптоми на анемията, причинена от дефицит на витамин В12.

Още по темата

Как да намалите риска от появата на мегалобластната анемия?

Най-добре е да го направите чрез редовната консумация на храни богати на витамина, като спанак, броколи, цитрусови плодове, бобови растения и други. Може да се посъветвате с вашия лекар и за регулиран прием на хранителни добавки обогатени с фолиева киселина.

Снимки: istock, photl