Всички сме чували за глутена, за това че има хора, които страдат от непоносимост към него. Любопитното е, че дори и да не страдате от цьолиакия, но консумирате храни направени от овес, пшеница, ръж, ечемик, някои колбаси и други, също може да изпитате определени неразположения, без дори да подозирате, че е добре да намалите или да спрете консумацията им.

Глутенът е растителен протеин, който се добавя в много храни като сгъстител (повече вижте тук). Какво се случва с тялото ни, когато ограничим консумацията  му?

Подобрява храносмилането

За хората страдащи от цьолиакия, едно от първите облекчения, които настъпват, след като спрат  храните съдържащи глутен е по-добро храносмилане. Но дори и да нямате непоносимост към глутен, вие също ще се чувствате много по-добре. Неразположения като  диария, запек, подуване на корема, газове, спазми, ще намалеят значително.

По-малко болка

Възпалението и усещането за болка  по тялото са другото неразположение, което може да елиминирате, спирайки/намалявайки консумацията на глутенови храни. Болките в ставите ще намалеят или изчезнат напълно, мускулните спазми също, както и главоболието, изтръпването на крайниците.

Дори и да не е налице непоносимост към глутен, но изпитвате някои от тези неразположения по-често от нормалното, направете си няколко разтоварващи седмици без глутен. Веднага ще забележите разликите. 

Кожата подобрява вида си

Възпаленията, които нанася глутена се отразяват и на красотата и здравето на кожата. Възможно е да се появят усложнения като акне, екземи, при страдащите от псориазис, да се обостри състоянието, да са налице ситни обриви по кожата. Безглутеновата диета значително ще подобри вида на кожата ви, но ще трябва да я спазвате поне месец. 

Повече енергия

Умората е друг често срещан симптом, който се проявява при чувствителност към глутен.   Малабсорбцията на желязо може да предизвика силна умора. Умората може да бъде и знак, че организмът не успява да усвои всички хранителни вещества от приетата храна.

Още по темата

Ако не сте от страдащите от  цьолиакия, но хапвате тестени лакомства, закуски, помислете как се чувствате след консумацията им. Усещате ли се по-мудни, сънливи? Направете няколко дневен тест, като изключите всички тестени храни (на първо време) от дневното си меню (опитайте само на закуска да хапвате пълнозърнеста филийка).

Със сигурност нивата ви на енергия ще се повишат, защото и организмът ви ще може да получи онези важни хранителни вещества, от които се нуждае. 

Снимка: istock