Как се промени фигурата ви през годините? Със сигурност сте забелязали, че с всяка изминала година е все по-трудно да се поддържа едно и също тегло, което да е здравословно.

Това се дължи на промените в метаболизма. Какви са те в различните периоди от нашия живот и какво бихме могли да направим, за да останем в добра форма?

Между 20 и 30-годишна възраст

Най-често в тази възраст се наблюдава най-високото ниво на метаболизъм в покой (когато не правим нещо кой знае какво специално). Но добрият метаболизъм в този възрастов период зависи разбира се както от генетичните фактори, така и от нивото на човешката дейност.

Освен това, не бива да се забравя, че до около 25-годишна възраст, процесът на интензивен растеж на костите продължава, така че калориите се изгарят доста активно.

Приближавайки 30-те, консумацията на нездравословни храни се забелязва с добавяне на няколко сантиметра в проблемните области. Още по-близо до 30 години излишъци под формата на висококалорични храни водят до появата на ненужни сантиметри в проблемните области. Въпреки това, редовните упражнения и разумното хранене ще помогнат да се върнете бързо към добрата форма.

Хранене и спорт според кръвната група

Между 30 и 40-годишна възраст

Ако до навършване на 30-те си години не сте били много физически активни, избягвали сте спортните активности, това ще трябва да се промени. Скоростта на метаболизма е в състояние на почивка и зависи от обема на мускулите.

Приблизително от 30-годишна възраст, мускулната маса започва да намалява с 1% годишно. Ако не започнете да спортувате, да поддържате мускулите в добра форма, приемете факта, че излишните мазнини ще се натрупват около талията, бедрата, ръцете, корема.

Друга специфична за възрастта характеристика е намаляването синтеза на растежния хормон. В резултат на това се наблюдава промяна в метаболизма към забавяне. За да бъдете в добра форма и без излишни мазнини, спортувайте 2-3 пъти седмично и обърнете внимание на начина на хранене.

Между 40 и 50 +

В този период естрогенът започва да намалява драстично, тялото се подготвя за настъпването на менопаузата. Метаболизмът се забавя, затова е важно да продължим да спортуваме редовно, да ограничим до минимум консумацията на сол, захар, тестени изделия. Добре е да добавим здравословни протеини в менюто си, тъй като те дават сила на мускулите и ни засищат за по-дълго време.

Още по темата

Освен спадовете в нивото на естрогена се забелязва спад и на прогестерона и това води до загуба на костна плътност и мускулна маса, за сметка на по-бързото увеличаване на теглото.

Значението на спортната активност и храненето е също толкова важно, колкото и в предишните десетилетия. Те спомагат за укрепването на мускулите, костите.

Важно е да внимаваме с консумацията на захар, тъй като глюкозата не бива използвана толкова за гориво, а се трупа като излишни мазнини.

Снимка: istock