Обичате ли сурови ядки и семена, които да добавяте към вашата зърнена закуска, здравословни домашни бонбони, смути рецептите? Несъмнено тези полезни храни, имат редица ползи за нашето здраве и са чудесни за диетични режими на хранене, но... е добре преди да ги консумираме да ги накисваме за няколко часа във вода.

Защо?

Подобно на зърната, ядките и суровите семена съдържат умерено количество фитинова киселина, което също действа като ензимен инхибитор в тялото ви. Проблемът се крие във факта, че фитиновата киселина може да причини стомашни неразположения, тъй като тя прави ядките и семената по-трудносмилаеми.

Ето защо е добре, ако в менюто ви за следващия ден се включва шепа бадеми, кашу, орехи, семена от чиа и т. н. да ги накисвате от вечерта във вода. Така ще си спестите храносмилателни проблеми, но също така ще се премахнат и остатъците от прах по тях, както и:

Ще се премахнат или намалят танините в тях (танините са вещества, които се намират в някои растения, плодове, зеленчуци; имат ползи, но могат и да попречат на храносмилането).

Насърчава производството на полезни ензими.

Увеличава количествата витамини, особено витамините от група B.

Разгражда глутена и улеснява храносмилането.

Още по темата

Протеините са по-лесни за абсорбиране.

За неутрализиране токсините в дебелото черво и други.

След накисване, изплакнете ядките и се наслаждавайте на техния вкус. Те ще са много по-лесносмилаеми, като полезните хранителни вещества в тях са се запазили.

За колко часа е добре да накисваме суровите ядки и семена преди да ги консумираме?

  • Обелено тиквено семе 6-8 часа 
  • Слънчогледово семе обелено – 2 часа
  • Сусам – 6-8 часа
  • Орехи, бразилски орех, пекан – 8 часа
  • Кедрови ядки, фъстъци, лешници – 12 часа
  • Бадеми – 10 часа
  • Макадамия – 4 часа
  • Кашу – 3 часа
  • Семена от чия – 30 минути, но може и да ги смелите
  • Ленено семе – може да го смелите или да го накиснете за 6 часа
  • Маково семе – 3 часа

Семената и ядките се накисват в хладка вода.

Накисване на бобови растения и зърнени култури:

  • Боб, нахут – 12-24 часа
  • Леща – 8 часа
  • Елда, Царевица – 8-12 часа
  • Кафяв ориз – 6-8 часа
  • Бял ориз – 12 часа
  • Киноа-6-8 часа
  • Овес, Пшеница – 12-24 часа

Тези култури се накисват в топла вода. Преди консумация или термична обработка се изплакват, като водата, в която са се киснали не се използва.