Хормоните имат „драматичен“ ефект върху красотата и здравето на косата, кожата и ноктите. Промените им от пубертета, бременността и менопаузата се усещат най-напред върху състоянието на лицето. 

Кожата ни блести най-много, когато нивата на естроген са достатъчни. Тогава и колагенът и еластинът са в норма и ние се радваме на гладка кожа. 

Нивата на хиалуронова киселина също са достатъчни, а успеем ли да ги поддържаме, появата на бръчки ще се забави. Как се променя кожата ни, когато сме на 20, 30, 40 и 50 години и как да се грижим за нея?

Ако сте на 20 години

Това е възрастта, когато трябва да защитите кожата си максимално. Възможни са кожни проблеми като появата на акне, черни точки, омазняване, които най-често се дължат на лошите хранителни навици, неправилна грижа, но и на високите нива на естроген.

Въпреки това, този хормон играе важна роля за младостта и блясъка на кожата. През втората половина на 20-те ви години е възможна появата на фини линии. 

Обърнете внимание на козметиката, която ползвате, на ежедневните грижи за кожата. През цялата година дневният ви крем  трябва да ви осигурява добра слънцезащита. През 20-те години кожата ви вече е податлива на оксидативни стресови фактори и щети, така че това е най-доброто време да започнете да използвате продукти с антиоксиданти като витамин С, Е, екстракт от зелен чай и плодови киселини.

Направете млечните продукти част от ежедневното си меню. Добрите количества мляко и сирене ще задоволят нуждите ви от витамин D и калций. Хапвайте и зелени зеленчуци, зърнени храни, богатите на витамин С храни, които са задължителни за добрата абсорбация на желязо от другите храни. Намалете консумацията на алкохол и бързи закуски. 

9 стъпки, с които да стимулирате растежа на нови мозъчни клетки

Ако сте на 30 години

През вашите 30 фините линии вече се забелязват.  В грижата за кожата си е важно 1 път месечно да правите нежен пилинг. Ако досега не сте ползвали крем за околоочен контур, вече е задължително да го добавите към ежедневните си грижи. Той ще поддържа кожата в тези участъци хидратирана.

Метаболизмът започва да се забавя. Биоенергията на кожните клетки, която синтезира колаген, активизира възстановяващите процеси и дори помага да се абсорбират и обработват съставките, приложени върху вашата кожа. Но с течение на времето тази енергия ще започне да намалява. Ключовата съставка за обогатяване на клетъчния метаболитен двигател е ниацинамид, известен още като витамин В3, за който е доказано, че повишава нивата на биоенергия в кожата. 

Начинът на хранене е от съществено значение за състоянието на кожата ви. Заменете белите въглехидрати като бял ориз, бяло брашно с пълнозърнесто и кафяв ориз. 

Намалете консумацията на кофеинови напитки, сладкиши и бяла захар. 

Неща, които всяка жена трябва да знае за своите 40

Ако сте на 40

През 40-те години по-забележими са станали бръчките на гнева (намират се между веждите), назолабиалните бръчки (около устните) и тези около очите. Кожата е по-суха, защото нивата на хормона естроген започват да намаляват драстично. При някои жени се появяват торбички, сенки, пигментни петна. Кожата ви има нужда от дълбоко подхранване и нежно премахване на мъртвите кожни клетки.

Слънцезащитата е много важна. Някои дами започват на тази възраст и първите си процедури с филъри за корекция на бръчките. Като цяло маските за лице и грижите при козметолог стават част от бюти грижите. 

Естественият жизнен цикъл на клетките се променя, което може да повлияе на кожата ви по много начини.  В този момент съставките за грижа за кожата като ретинол, гликолова киселина и пептиди стават важни, тъй като те помагат за поддържането на важни клетъчни процеси. 

Добавете към менюто си сладки картофи, тъй като те са богати на бета-каротин, който помага на  кожата да се бори със свободните радикали и я предпазва от вредното въздействие на слънчевите лъчи. 

Още по темата

Хората, които консумират високи нива на картеноиди, са по-малко склонни към рак на кожата. Ето защо хапвайте и моркови, пъпеши. Избягвайте бялата захар, наситените мазнини, пакетираните храни. Хапвайте чисто месо, риба, свежи плодове и зеленчуци. 

Ако сте на 50

Кожата променя своя тонус, плътност, загубила е подкожни мазнини, колаген. Станала е много по-суха, възможна е поява на възрастови петна, порите стават видимо по-широки. 

В ежедневната грижа трябва да включите хидратация, добър подхранващ крем, слънцезащита. Добавете към менюто си повече храни, богати на антиоксиданти, калий, магнезий, омега 3-мастни киселини. Не забравяйте и за лененото семе, което ще ви помогне да поддържате хормоните си в баланс.