Въглехидратите имат лоша слава заради факта, че биват свързвани със захарите. Заради това много хора ги премахват от диетата си или драстично намаляват приема им, за да запазят размерите на талията.

Полезните въглехидрати обаче са жизненонеобходими на тялото, за да извършва правилно всички функции в органите и тъканите.

Важно е да се знае, че само някои видове въглехидрати са вредни за здравето. Останалите ви дават енергия, която можете да използвате, за да намалите теглото си като тренирате достатъчно.

Защо не трябва да започвате нисковъглехидратна диета?

Сложните въглехидрати като пълнозърнестите храни, плодовете, зеленчуците, бобовите растения например, са все полезни и много важни за организма въглехидрати.

За разлика от тях, рафинираните брашна, сладкишите, белият хляб, пастата, бисквитките и всички останали пакетирани тестени храни са онези лоши въглехидрати, заради които лишавате организма си от полезните.

От колко въглехидрати на ден се нуждаете?

Всичко зависи от масата и телесното ви тегло, физическата ви активност, здравословното състояние и наличието на определени заболявания, свързани с обмяната на веществата.

Най-общо казано, човек със средно тегло от 70 кг се нуждае от приблизително 0,75 грама въглехидрати на един килограм телесно тегло.

Изследване на Dietary Guidelines for Americans препоръчва 45 до 64% от приетите калории за деня да идват от полезните въглехидрати. Това означава, че ако приемате около 2000 калории на ден, 900 до 1300 от тях трябва да идват от сложните въглехидрати или около 225 до 325 грама.

Кои са най-полезните въглехидрати?

Кои са признаците, че са паднали под тази здравословна граница и се нуждаете от още въглехидрати?

Дъхът ви е лош 

Когато постоянно отбягвате въглехидратите, тялото ви все отнякъде трябва да си набави енергия. То се насочва към протеините и мазнините, заради което започва разпад на тези съединения в тялото. Процесът се нарича кетоза и е основополагащ за кетогенната диета.

Ако ядете по-малко от 50 грама въглехидрати на ден, това ще поддържа процеса на кетоза, съответно лошия ви дъх. Ако добавите обаче малко повече плодове, зеленчуци и фибри към диетата си, това ще оправи нещата.

Нямате енергия

Голяма част от енергийните запаси в тялото идват от въглехидратите. Те стимулират секрецията на серотонин, хормонът на щастието. Освен това, без достатъчно глюкоза, мозъкът не може да функционира правилно.

Чести главоболия 

Тъй като мозъкът има нужда от достатъчно въглехидрати, за да извършва всички необходими функции, те биват нарушени при недостатъчна наличност на тези важни вещества. Следствие от този факт са честите главоболия.

Още по темата

Подуване и газове

Ако пропускате полезните въглехидрати, които вървят в комбинация с фибри, вероятно страдате от подуване и газове. Важно е да пиете достатъчно течности и да включите бавно разградими въглехидрати, за да компенсирате този дискомфорт.

Запек 

Още един проблем, свързан с ниското съдържание на фибри и въглехидрати, е запекът. Червата страдат от затруднение в обработката на протеините и мазнините, вследствие на което изхожданията стават все по-трудни и по-редки.

Чувствате се сякаш се разболявате 

Вероятно сте чували за кетонната настинка. Тя не е истинска настинка, грип или вирусна инфекция, просто симптомите са много сходни.

3 признака да наблегнете на въглехидратите

При нисковъглехидратни режими на хранене, каквато е кетогенната диета, човек има запушен нос, болки в гърлото, мускулна отпадналост, замаяност, болки в ставите, възпаления, разстроен стомах, умора, повръщане.

За да компенсирате това състояние, увеличете приема на въглехидрати или ако не искате да го правите, пийте вода с разтворена сол или костен бульон.