В желанието си да свалим излишните килограми пробваме какви ли не хранителни режими. От диета само с плодове и зеленчуци, до безглутеново хранене. Чували ли сте за кето диета или както още е позната кетонна диета?

Когато намалите приема на въглехидрати, тялото започва да търси алтернативен източник на енергия и преминава в метаболитно състояние, известно като кетоза. Кетозата е естествен процес, при който тялото синтезира кетони, когато изгаря собствените си мазнини, вместо глюкозата за източник на енергия.

Вероятно сте чували, че човек може да живее няколко седмици без храна, но само няколко дни без вода.

Причината за това е кетоза. Повечето хора, за добро или за лошо, имат достатъчно мазнини, за да захранват тялото си за известно време. Когато тялото ви е в състояние на кетоза, то произвежда кетони. Кетоните се появяват при разпадането на мазнините в черния дроб.

Освен това в организма се синтезира инсулин, който предотвратява навлизането на мастните клетки в кръвта и оставането им в тялото.

Когато намалите приема на въглехидрати, нивата на глюкозата заедно с нивата на кръвната захар спадат, което на свой ред понижава нивата на инсулина. Това позволява на мастните клетки да отделят водата, която съхраняват (затова първоначално изхвърляме излишните течности от организма).

Ядки, които да си позволите, ако сте на кетогенна диета (галерия)

Целта на кето диетата е да топите излишните мазнини не като гладувате, а като намалите приема на въглехидрати.

Когато някой реши да премине към тази диета, разбира, че това е нещо повече – начин на живот, който има редица предимства. Някои от тях включват: повече енергия, повишена концентрация, контрол върху апетита, подобряване състоянието на кожата, контрол на кръвната захар и инсулина.

Храни, които не е желателно да се консумират:

  • Зърнени храни – пшеница, царевица, ориз
  • Захар – мед, агаве, кленов сироп
  • Плодове – праскови, кайсии, грозде, банани
  • Картофи, ямс
  • Бобовите растения
  • Бира
  • Сладкиши, сладоледи, мюсли

Храни, които може да включите в диетата:

  • Месо – риба, говеждо, агнешко, птиче месо, морски дарове
  • Яйца, мляко
  • Спанак, зеле, зеле кейл, карфиол, броколи, домати, краставици, зелени салати, аспержи
  • Мазнини – твърди сирена, масло, крема сирена, кокосово масло, извара, зехтин, сметана
  • Протеинови шейкове
  • Авокадо и плодове – малини, къпини, ябълки и други плодове с ниско гликемично въздействие

Тъй като кетогенната диета е диета с високо съдържание на мазнини, по-голямата част от дневните ви калории ще идват от мазнини или както следва – 70% мазнини, 25% протеин и 5% въглехидрати.

Още по темата

Много е важно по време на диетата да пиете достатъчно вода, билкови чайове, като е разрешено по 1 чаша червено вино, но не и всеки ден.

Закуската може да включва извара, яйца, сирена, авокадо, масло. За обяд и вечеря хапнете свежа салата с парче месо, риба, задушени зеленчуци. Може да си приготвите пилешка супа с малко лук, броколи, за да разнообразите менюто си.

Снимка: iStock