Кръвната захар е показател, който основно се влияе от храната, която консумираме. Нейните покачвания и спадове са нормален процес, който се променя с течение на денонощието и в зависимост от вида храна, която консумираме, както и физическата активност, която практикуваме.

При прекомерна консумация на въглехидрати и прости захари кръвната захар се повишава рязко. Това обаче може да се случи и при заболявания на метаболизма и някои заболявания на ендокринната система. Тези и още фактори влияят върху риска от отключване на диабет в по-късен етап от живота.

4 начина да спрете предиабета да премине в диабет

Независимо дали страдате от диабет, предразположени сте или имате моментни проблеми с високите стойности на кръвната захар, трябва да направите някои промени в начина си на живот, за да ги контролирате. Те ще ви помогнат не само да държите нивата на глюкозата под контрол, но и да подобрите чувствителността на клетките към инсулина.

На 14 ноември се отбелязва Световния ден за борба с диабета. Нека бъдем добре запознати с методите за превенция на коварното заболяване и начините за овладяване стойностите на кръвната захар и инсулина в тялото.

1. Упражнения.

Редовната физическа активност, дори неинтензивната тренировка, има значение. Движението е натурален метод за противодействие на диабета. То действа благоприятно на организма, като ускорява метаболизма и съдейства глюкозата да бъде употребена за отделянето на енергия, вместо да бъде складирана под формата на мастна тъкан, както често се случва при различни заболявания на обмяната на веществата.

2. Отслабване.

Въпреки че звучи банално, намаляването на теглото е един от механизмите за контрол на кръвната захар. Общото редуциране броя на мастните клетки помага за овладяването на нивата на глюкоза в кръвта. Колкото повече мастни клетки има в тялото, толкова повече мастни клетки привличат те. Когато ги редуцирате, намалявате риска от диабет, затлъстяване, сърдечносъдови заболявания, болести на опорно-двигателния апарат, хормонални проблеми, заболявания на нервната система.

8 златни правила на закуска за диабетици

3. Преструктурирайте диетата си.

Ако досега не сте спазвали диета, време е да започнете да следите какво приемате. Намалете приема на въглехидрати до минимум. Наблегнете предимно на полезните такива – зеленчуци, плодове, бобови, семена, ядки. Не забравяйте полезните протеини и мазнини, от които организмът ви има нужда, за да провежда правилно метаболизма на всички нива.

4. Пийте повече вода.

Добрата хидратация е от жизненоважно значение за поддържането на стабилни нива на кръвната захар. Тя помага на бъбреците да филтрират излишната глюкоза, намалявайки и поддържайки стойностите на захарта в норма.

5. Спете достатъчно.

Когато не взимате нужната доза сън, хормоните ви не могат да се балансират от само себе си. За съжаление, недостигът на сън, безсънието, нарушенията по време на нощния сън са предпоставка за недобра обработка на захарите в тялото и складирането им под формата на мазнини.