Целината е много полезен зеленчук, който трябва да присъства в диетата ви за отслабване и поддържане на здраво тяло всеки ден. Често тя е подценявана и пренебрегвана, а не трябва. Мястото ѝ на трапезата трябва да е задължително, защото полезните ѝ свойства заслужават специално внимание.

Целината е изпълнена с много хранителни вещества, витамини, минерали и фибри, и същевременно съдържа много малко калории. Това я прави един от най-полезните зеленчуци в борбата с наднорменото тегло, диабета, сърдечносъдовите заболявания.

9 здравословни ползи от патладжана

Хубавото на целината е, че може да се консумира под много различни форми – прясна, в салата, в супи, под формата на изцеден сок и като част от основни ястия.

Какво съдържа целината?

Целината е огромен източник на фибри. В нея се съдържат малко въглехидрати и още по-малко калории. Изследване, публикувано в American Journal of Clinical Nutrition показва, че хората с диета, богата на фибри и малко калории имат по-нисък риск от развитие на диабет и сърдечносъдови заболявания.

Тапиока и здравословните й ползи

В целината се съдържат още калий, фолати (ключови за развитието на плода и подобряване на функциите на нервната система), витамините А и К, които отговарят за здрави очи, контролират съсирването на кръвта и заздравяват костите.

Кои са основните ползи от редовната консумация на целина (селъри)?

Намалява холестерола

Завидното количество фибри само в един стрък целина допринася за намаляване нивата на лош холестерол и предпазване на кръвоносните съдове от образуване на твърди плаки. Това косвено повлиява сърдечносъдовата система, участва в превенция на натрупване на холестеролни плаки както по съдовете, така и по стените на червата. Този механизъм подобрява детоксикацията на организма и прочиства от излишните отпадъци в тялото.

Многобройните здравословни ползи от лещата


Снимка: iStock

Контролира кръвното налягане

В целината се среща фитохимикал, наречен фталид. Според изследвания на Университета в Чикаго, цитирани от oola.com, фталидът има свойството да понижава холестерола и кръвното налягане с до 14%. Проучването установява още, че фталидът понижава и балансира хормоните на стреса, като по този начин позволява на кръвоносните съдове да се свиват и разширяват правилно, контролирайки стойностите на кръвното налягане. Това осигурява по-добър приток на кръв и кислород във всички тъкани на тялото.

Кориандър и неговите невероятни ползи за здравето

Още по темата

Облекчава артрит

Целината има положителен ефект и в потискането на възпалението и болките при артрит. Благодарение на антиоксидантите и противовъзпалителните съединения в голяма концентрация, целината намалява ставните болки и подуването, водещи до обездвижване.

Фантастични ползи за здравето от магданоза

При инфекции на пикочните пътища

Сокът от целина има диуретичен ефект, което много добре повлиява пикочните пътища, като им помага да се прочистят от полепналите по стените им бактерии. Сокът от селъри стимулира образуването на урина, което детоксикира бъбреците и подобрява тяхната функция, като същевременно намалява пикочната киселина.

Има противораков ефект

Една от най-важните ползи от консумацията на целина е активната борба на този зеленчук с рака. Редовното похапване на целина допринася за намаляване на риска от възникване на рак благодарение на лутеолина в състава ѝ, който потиска образуването и деленето на ракови клетки.

За чудните здравословни ползи на ревена