Въглехидратите са жизненоважни вещества, без които организмът трудно може да поддържа качествено всичките си функции. През последните години въглехидратите си спечелиха печална слава заради тяхното влияние върху теглото. Демонизирането им като цяло води до крайности, при които много хора решават да изключат въглехидратите напълно от диетата си или да ги намалят до абсолютен минимум.

Знаци, че ядете прекалено много въглехидрати

Важно е да се отбележи, че вредни са рафинираните и добавените въглехидрати. Това са захари и изкуствени добавки, които повишават кръвната захар, водят до наднормено тегло и затлъстяване с всичките им странични ефекти и рискове. Простите въглехидрати, които се намират в рафинираното бяло брашно, захарните и тестените изделия, пакетираните храни и десерти, са различни от сложните въглехидрати, намиращи се в плодовете, зеленчуците, бобовите и пълнозърнестите храни.

Кои са признаците, че сте прекалили с нисковъглехидратните режими и не ви достигат въглехидрати?

Имате запек

Природните източници на въглехидрати, каквито са плодовете, зеленчуците, пълнозърнестите храни, са и много богати на фибри. Фибрите са необходими за нормалната работа на червата. Ако не ви достигат от тези ценни въглехидрати е много вероятно да имате запек.

Добри срещу лоши въглехидрати – каква е разликата между тях?

Постоянен глад

Всички хранителни вещества са важни за контролирането на глада и поддържането на ситост. Изключването на което и да е от тях може да доведе до дисбаланс в тези механизми, както и да ви кара да сте постоянно гладни. Фибрите в полезните източници на въглехидрати спомагат за поддържането на продължително усещане за ситост. Ако не консумирате достатъчно от тези въглехидрати може да сте гладни по-често през деня.

Среднощно хранене

Когато се ограничавате през деня и то прекалено драстично, през нощта е много вероятно да ви се прияде нещо сладко. Гладът през нощта невинаги е просто прищявка. Той е продиктуван както от емоционални рестрикции и стрес, така и от прекалено драстични ограничения в храненето, подтикващи към посягане към калорични и сладки храни в този диапазон на денонощието.

Храни, съдържащи най-полезните въглехидрати, от които имате нужда

Още по темата

Раздразнителност

Чревният микробиом се състои от милиарди бактерии, които са важни за здравето. Те се влияят изключително от начина на хранене. Когато не получават важните за техните функции въглехидрати и фибри, тези бактерии изпращат сигнали към мозъка, които предизвикват раздразнителност. При ситуации на въглехидратен дефицит полезните бактерии в червата започват да играят роля на невротрансмитери, които влияят върху секрецията на серотонин – хормонът на щастието.

Сложните и простите въглехидрати стимулират производството на серотонин. Когато приемът им е крайно недостатъчен, нивата на серотонин спадат, а оттам идва и лошото настроение и раздразнителността.

3 основни грешки, които правите с въглехидратите

Ниски нива на енергия

Въглехидратите са най-бързият източник на енергия. Тялото е устроено по начин, който да приоритизира изгарянето на въглехидрати за енергия. Когато те са в малки количества, тялото се обръща към протеините и мазнините за енергия. Този процес обаче не му е присъщ по природа. Докато се адаптира има голяма вероятност да изпитвате слабост, умора, ниски нива на енергия.