Витамин D е съществен за здравето компонент, който се синтезира в организма главно чрез слънчевата светлина. Той е мастноразтворим витамин, който играе много важна роля за редица процеси в организма, сред които имунните защити, нормалната функция на сърдечносъдовата система, поддържането на теглото, хормоналния баланс в тялото.

Храни за здрави кости (галерия)

Витамин D се набавя и чрез храната. Той присъства в рибата, яйцата, зелените листни зеленчуци, морските дарове, сирена, гъби, портокали и цитруси.

През есента и зимата обаче, когато слънчевото греене е намалено, а ние сме облечени с повече дрехи, кожата ни няма досега със слънчевата светлина. Съответно синтезът на витамин D в тялото обикновено намалява.

Кои са признаците, че не ви достига витамин D?

Храни, полезни за костите и зъбите

Влошено костно здраве

Витамин D участва в синтеза на костно вещество и неговата плътност. Без него усвояването на калция се намалява, от което може да произтече и влошено костно здраве. Ако не получавате достатъчно витамин D е възможно да започне освобождаване на калций от костите, което да доведе до нарушаване на тяхната плътност и здравина.

Лошо настроение, депресия

Витамин D влияе значително и на настроението. Ниските му нива се свързват с влошено настроение и потенциално предразположение към депресия. Многобройни проучвания, цитирани от mindbodygreen.com констатират, че съществува връзка между витамин D и нормалното протичане на психичните процеси в мозъка.

Ползите от витамин D за женското здраве

Още по темата

Нисък имунитет

Витамин D е много важен за имунната система. Този елемент участва в процесите на имунната система, от които зависят добрите защитни сили на организма. Витамин D подпомага устойчивостта на имунната система срещу атаките на външни патогени.

Замъглено съзнание, трудности в съсредоточаването

Витамин D участва в мозъчните функции и затова при дефицит на ценното вещество може да се наблюдава мозъчно замъгление, което да се изразява със затруднения в паметовите процеси, объркване, невъзможност за съсредоточаване, загуба на концентрация.

Каква е връзката между витамин D и магнезий?