Оризът е много популярна храна. Той присъства в културата на много народи. С него се приготвят всевъзможни рецепти, коя от коя по-вкусни. Изключително вкусен е, освен това е и много достъпен. По тези и много други причини оризът заема централно място в храненето на милиони хора по света.

Оризът е богат източник на ценни витамини от група В, селен, фосфор, манган, магнезий. Съдържа изобилие от въглехидрати обаче, което може да представлява риск за тънката ви талия, а и да създаде допълнителен потенциален риск от диабет.

Кафяв ориз или овесени ядки – кое е по-здравословно?

Ако сте от хората, които консумират ориз често и в по-големи количества, трябва да знаете, че честата консумация на ориз може да има потенциални негативни ефекти върху здравето. Ето някои от тях.

Подуване и газове

Оризът съдържа нишесте. То е вид сложен въглехидрат, който при честа и изобилна консумация може да предизвика дискомфорт в корема. Сред неприятните симптоми са подуване, газове, оригване, храносмилателни смущения, понякога и болки.

12 вкусни рецепти с ориз

Снимка: iStock

Още по темата

Риск от диабет

Тъй като оризът е много богат на въглехидрати, честата му консумация в големи количества може да влоши инсулиновата чувствителност на клетките, а това да доведе до диабет с течение на времето. Оризът е с висок гликемичен индекс, което го прави рискова храна за хората, застрашени от диабет. Кафявият, черният и червеният ориз са със среден гликемичен индекс, но и те не са напълно безобидни, ако се консумират често и по много.

Алтернативни употреби на ориза в домакинството

Потенциално отравяне с арсен

Кафявият ориз се счита за по-здравословния вариант на белия рафиниран ориз, но той може да съдържа високи концентрации на арсен. Това сочат данните от проучване от 2015 година, публикувани в Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, цитирано от healthdigest.com. Според изследването, арсенът се концентрира в триците на обвивките на кафявия ориз, които не се отделят, подобно на белия, при който обвивките са рафинирани и премахнати. С течение на времето, когато в тялото се натрупват големи количества арсен вследствие на честа и изобилна консумация, това може да има сериозни потенциални рискове за здравето. Сред тях са диабет, сърдечносъдови заболявания, рак.