В нашата рубрика „Тя звездата“ винаги ви представяме жени, които по някакъв начин са специални, жени с мисия. Днешната ни гостенка е точно такава. Тя буди възхищение с много свои качества и постижения и е един добър пример, който можем да следваме, когато искаме да сме щастливи и красиви.

Представяме ви Здравка Максурова, която е настоящ IFBB/NPC Bikini състезател, горда майка и съпруга, мениджър-икономист по професия, фитнес модел, сертифициран треньор и диетолог. Повод за нашата среща е първата ѝ книга, която наскоро излезе от печат. „Нужни са ви точно 4 седмици, за да откриете разликата, 8 седмици, за да я видят Вашите приятели, и 12 седмици, за да я види и останалият свят.“ Вижте какво още сподели красивата блондинка специално за читателите на Az-jenata.bg.

Кога и как започнахте да се занимавате с бодибилдинг?

През 2010 се запознах с едно страхотно семейство – фитнес-инструктори, което ме мотивира да се занимавам със спорт професионално. Преди това тренирах сама, чисто любителски. Вече след две раждания (имам две прекрасни дъщери на 11 и 18 години) (усмихва се) бях супер слаба – 42 кг и реших, че трябва да кача малко мускулна маса!

Луда бях по темата за здравословното хранене. Така започна всичко. Първо три пъти седмично, после четири, пет и накрая седем пъти седмично. И това си стана мания. Треньорът ми видя в мен потенциал на състезател и започна да ме обработва периодично.

Занимавах се с маркетинг, недвижими имоти и инвестиционни проекти. Но... постепенно хобито ми се превърна в професия и моя мисия!

А с диетология?

Тъй като при подготовката за първото ми състезание имах позволени за консумация само 5 продукта, а именно: пилешко филе, краставици, яйца, овесени ядки и ориз, започнах да се интересувам от състава на храните.

А също и за хранителните им стойности и т. н. Самообразовах се с цел да разнообразя храненето си и да постигна желания резултат. Логично следствие беше да подплатя практиката с теория. Така сега съм сертифициран нутриционист към N.A.F.A (North American fitness academy).

Преди няколко седмици излезе от печат първата ви книга „Яж, спортувай и обичай“. Разкажете ни малко повече за идеята за нейното написване.

Идеята се роди след като всеки втори започна да ми повтаря, че трябва да издам книга с цел да успея да докосна повече хора, да ги „заразя“с положителна енергия и да ги мотивирам. Така започнах да пиша бележки на хартия. После видях корицата, концепцията и силната енергия, която бликаше от всякъде и продължава да се увеличава и до днес.

За кого е подходяща и какви полезни съвети ще намерим в нея?

Подходяща е за всички възрастови групи, пол и спортна активност. Всеки може да намери нещичко за себе си. Наричам я „наръчник на щастливия човек“.

Каква е тайната на добрата фигура?

Едно от най-важните неща за промяната е човек да осъзнае, че я желае. Когато го направи, той предприема правилните стъпки в посока осъществяването на целта си. И за това не е нужна толкова воля, колкото изграждане на правилните навици. А навиците се създават постепенно с времето. Когато към това прибавим и постоянството, разкриваме тайната на добрата фигура.

Кои са най-ефективните упражнения за стягане на коремчето и дупето, които бихме могли да правим всеки ден у дома?

Следвайки следните 5 правила, ще успеете да постигнете така желаното от всички жени стегнато коремче:

  • Ако желаете да изградите плочки – правете 4-5 упражнения по 4-5 серии веднъж, максимум два пъти седмично по 10-12 повторения с тежести, през 15-20 секунди.
  • Ако желаете плосък корем – правете преса на всяка тренировка, без тежести, 20-25 повторения, през 15-20 секунди.
  • Sorry, No diet – no abs... Жестоката истина... Както за плочки, така и за плосък корем е необходимо да спазвате определен режим на хранене, за определен период от време. А именно: консумация на правилната пропорция от белтъчини, сложни въглехидрати и полезни мазнини.
  • Пийте много вода. Световната здравна асоциация препоръчва 50 мл вода на 1 кг телесно тегло. Чай, кафе, сок и други подобни напитки не са ВОДА.
  • Никаква захар, под никаква форма, освен фруктова, т. е. плодове и то само сутрин или след интензивна тренировка, максимум между обяда и закуската, без да се смесват с друга храна и напитки.

Дупето е най-проблемната област за повечето жени, но ако правите по-долу описаните упражнения редовно – ще имате гарантирани резултати. Широк клек до долу, глутеус мост, кръстосани напади, ритници назад, обратни екстензии с топка. Всички упражнения са подробно описани в книгата ми.

Как трябва да се храни една жена по време на бременността и как може за максимално кратко време отново да влезе във форма?

По време на бременността храненето е от изключително значение за здравето на майката и детето. Хранителният прием на бременната жена е един от най-важните фактори, повлияващи изхода и протичането на този толкова важен и отговорен етап от живота на една жена.

Правилното хранене по време на бременността пази както здравето на майката, така и здравето на бебето. То допринася в голяма степен за доброто развитие на бременността и за нейния благополучен изход – раждането на здраво, жизнено и с нормално тегло бебе.

Повечето здравни специалисти са на мнение, че по време на бременност дневните хранителни норми не би следвало да се различават съществено от тези при добре балансирано хранене (с изключение на количествата желязо, които се увеличават значително).

Като наблюдение от вашата практика, къде най-често грешат хората при спазването на диети?

Основната грешка е именно спазването на диети. Истината е в правилното хранене и поддържане на физическа активност като начин на живот. Когато човек осъзнае това, че здравето му е на първо място – всичко се променя. Ние сме хора – не роботи.

Трябва да се храним разнообразно и балансирано, позволявайки си от време на време и вредни храни. Така запазваме психиката и тялото си в кондиция и се наслаждаваме на живота.

В забързаното ежедневие често хапваме на крак, нездравословно. Какво бихте посъветвали хората с динамичен начин на живот да консумират през деня, за да бъдат здрави и в добра форма?

Съветвам ги да имат под ръка винаги шепа сурови ядки. Да не пропускат закуската си, дори и да е по път (както на мен много често ми се случва). Вместо вафла да си купят някакъв сезонен плод и поне една от срещите си да я организират в заведение за хранене и да съчетаят работата с полезен обяд.

Другият вариант е да се доверят на здравословен кетъринг и да си спестят време за пазаруване и готвене. Така през целия ден имат нещо полезно и вкусно за хапване.

Вие как се храните? Бихте ли споделили примерно меню за един ваш ден?

Храня се разнообразно, 5-6 пъти на ден и на малки порции. Денят ми започва с топла вода и лимон, малко по-късно сезонен плод. Обикновено закуската ми е овесена палачинка, второто ми хранене е протеинова вафла или шепа ядки.

Обядът – суши или рибка със зеленчуци. Следобед пия протеинов шейк или хапвам плод. Вечер месо/риба или омлет със салата. Преди сън различно – в зависимост от това, кога си лягам. 

Ние, дамите, не можем без шоколад. Вреди ли на фигурата ни лакомството и кои сладки изкушения можем да си позволим без да се притесняваме за фигурата си?

Всичко зависи от количеството. Бих препоръчала на дамите да заместят шоколада с протеиново кексче или вафла. Пазарът предлага голямо разнообразие. Или да си приготвят сами – има много рецепти както в книгата ми, така и в интернет.

А на шоколада да се наслаждават 1-2 пъти седмично по няколко парченца. Ако говорим за черен шоколад без захар – то тогава спокойно могат да хапват всеки ден по 1-2 парченца с кафето си.

Все повече хора споделят, че се стремят да се хранят без глутен. Глутенът може ли да бъде виновен за невъзможността да отслабнем или?

Всичко е много индивидуално. Има хора със здравословни проблеми, на които глутенът им е противопоказан, като тези с диагноза болест на Хашимото например. За здравите хора глутенът е препоръчително да се избягва, но не е основен фактор за невъзможността да отслабнем.

Когато спортуваме и спазваме диета необходимо ли е да приемаме допълнително хранителни добавки с витамини и минерали?

Желателно е да се опитваме да си набавяме основните микроелементи от храната. Ако обаче спортуваме активно, понякога е необходим прием на допълнителни добавки. За непрофесионалните спортисти – препоръчвам да си набавят допълнително витамини и минерали, особено през зимния период, както и омега-3 (в случай, че не консумират достатъчно). Протеиновите шейкове и аминокиселините също са необходими на активно занимаващите се със спорт.

Вашето пожелание към читателките на Az-jenata.bg...

Бъдете здрави и каквото и да правите – правете го с Любов. „Яжте хубава храна, спортувайте за удоволствие, обичайте себе си!“

Снимки: Facebook Здравка Максурова