Свободно време

Поли Козарова: Формулите за успех в бизнеса и живота са много различни

Интервю за Az-jenata.bg с Поли Козарова – съавтор с Жюстин Томс на книгата „Основи на успешния бизнес. Тук и сега“

29.12.2012г. / 09 44ч.
Мария Дуковска
Поли Козарова: Формулите за успех в бизнеса и живота са много различни

Поли Козарова се занимава с маркетинг, продажби и развитие на бизнеса от 15 години. Завършила е математика и информационни технологии в СУ „Свети Климент Охридски“. По естествен начин съчетава образованието си с природната си склонност към общуване и динамика. Прави това, което обича и което може... Конкретният повод да я потърсим за интервю е излязлата преди седмица книга „Основи на успешния бизнес. Тук и сега.“, в която е съавтор с Жюстин Томс.

Какво още бихте разказали за себе си

В началото на своето поприще в маркетинга усещах невероятна нужда да задълбоча  бизнес знанията си. Беше ми доста трудно. По това време в България частният бизнес беше в една доста начална и незряла фаза на развитие. Нямаше достатъчно практически насочена литература на бизнес тематика. Учебниците бяха скучновати и много теоретични... Нямаше български бизнес консултанти. Нямах и достатъчно колеги, които да работят в областта на маркетинга и с които да мога да обсъждам професионалните си проблеми, проекти и идеи... Затова си обещах след време непременно да направя нещо, което да помогне на начинаещите в професията да навлизат в бизнеса по-бързо, да се опитам да направя нещо за създаването на професионална общност от маркетинг специалисти, която отворено да общува и да споделя опита и идеите си...

Така преди четири години се роди Маркетинг Буркан – блог за маркетинг, реклама и бизнес мениджмънт.

С колеги успяхме и да реализираме book проектите „Блогопедия“ – първата и единствена е-книга за блогване в България и безплатния сборник с маркетингови истории „100 български маркетинг приказки“. И пътят ми естествено ме доведе до общата ни книга с Жюстин Томс.

Как се появи идеята ви за книгата „Основи на успешния бизнес. Тук и сега“ към кого е насочена?

С Жюстин и двете бяхме част от „Блогопедия“. Установихме, че имаме общо разбиране не само за блогването, а и по много бизнес въпроси въобще. Така на чаша кафе през пролетта, докато обсъждахме с какво бизнесът в България е различен и дали у нас се прави по-трудно бизнес, стигнахме до идеята за общото ни приключение, наречено „Основи на успешния бизнес. Тук и сега“. Издателство „Сиела“ ни се довери, реши да инвестира в проекта и ние запретнахме ръкави.

Книгата е предимно за начинаещите в бизнеса, за младите предприемачи. Обикновено това са хора с техническо образование и имат нужда от управленски знания, за да развият своя първи бизнес. Освен това, книгата ще бъде полезна на младите мениджъри, които имат нужда от бизнес вдъхновение.

„Основи на успешния бизнес. Тук и сега“ е една мини енциклопедия за бизнеса. В нея предприемачите ще открият ресурс от основни знания, необходими за управление на една нова компания. С Жюстин се опитваме да наложим нов модел на мислене, да помогнем за създаване на позитивно отношение към предприемачеството, към предприемачите. Да разпространим добри български бизнес практики и да направим известни имената на успешни български предприемачи.

Какви качества са необходими, за да станем добри предприемачи?

Предприемачите са различни, интересни и забележителни хора. Това са хора на идеите, хора, които виждат навсякъде не ограничения, а възможности. Смели са и вярват в себе си. Склонни са да рискуват. Могат бързо да взимат решения и са адаптивни към промените. Излъчват решимост и увличат след себе си другите. И още нещо, много важно – не се страхуват да сгрешат...

Има интересни изследвания, според които по-склонни към предприемачество са децата на успелите предприемачи. Ето защо е толкова важно да разпространяваме примера на добрите предприемачи.

Не е ли твърде рисковано да се започва собствен бизнес в ситуацията на стагнация?

Зависи от гледната точка за това какво е риск – дали е опасност или е възможност? Кризата или стагнацията обикновено размества сериозно пластовете в икономиката и в човешките възприятия.

В икономиката често кризите са признак на смяна на технологиите в производството, отварят се възможности за качествено нови продукти и за нови поколения предприемачи. Така западането на железниците е било начало на автомобилната индустрия, така краят на свещите и газовите светилници е началото на възхода за електричеството. Както са забелязали китайците, кризата е равна на възможност...

За неподготвените и непредприемчивите във всяко едно време е рисковано да се стартира собствен бизнес.

Задължителни неща, за да започнем собствен бизнес?

Освен всички онези качества на добрия предприемач, за които говорихме досега, са необходими много други неща...

Добра технологична и техническа култура – какво трябва да направите, за да създадете добър продукт? Точна представа за пазара – кой има нужда от продукта ви и как ще го продавате? Собствен финансов ресурс или инвеститори. Добър и компетентен екип. Знания за това как се прави добър бизнес.

И разбира се – малко шанс!

Има ли гаранции за успех?

Гаранциите са скрити в личната настойчивост и смелост, и в благоприятната среда за правенето на точно такъв бизнес, какъвто е вашият. Но, разбира се, 100% гаранция в живота не съществува.

Приложими ли са предписанията за успешен бизнес и за успехи в живота изобщо?

Представата за успех в живота е нещо много индивидуално и специфично. Ако за мен успех е да съм добра в професията си и да имам стабилно семейство, друг може да смята за успех свободата от бизнес ангажименти или личната независимост. Хората са толкова различни, не могат да бъдат измервани с една и съща мярка.

В бизнеса е по-лесно, там има сравнително точна мярка. Добрият продукт. Доволните клиенти. Приходите, печалбите. Добрата бизнес репутация. А също и доволните служители...

Вашите 3 златни правила за успех?

Аз съм малко запленена от източните философии. За мен успехът е път, не краен резултат. Не смятам, че има някакви абсолютни и общовалидни правила за успех...

В този смисъл, аз мога да говоря не за правила, а за прояви на успеха. Тук и сега. И то според мен...

Лично за мен в настоящия момент такива прояви са здравето, изразяващо се в състояние, в което човек е независим и може да прави нещата, които иска; възможността за развитие – да не стоиш на едно място, да не се страхуваш от промените; възможността да давам на другите – сила, обич, подкрепа...

Вашите очаквания за 2013-а година?

Очаквам светът да се отърси от остарелия модел за успешен бизнес, изразяващ се в непрекъснат растеж на приходите и печалбите, в абсолютното пазарно надмощие и в унищожаването на конкурентите. Иска ми се да се върнем към стария, по-реалистичен, по-полезен на хората и по-човечен бизнес.

Очакванията ми за България са да се помирим най-после със себе си, да престанем да се мразим и критикуваме, да се уважаваме повече, да гледаме по-оптимистично на страната си и на възможностите си.

Пожеланието ви към читателките на Az-jenata.bg?

Да се чувстват уютно на мястото, където се намират тук и сега. Да бъдат обичани и да обичат, да вярват в себе си и да не престават да следват мечтите си.

Коментирай