Свободно време

ARTEFAKTI – бижутерска съкровищница в сърцето на града

Как един микробизнес за дизайнерски бижута си създава лоялни клиенти и преживява COVID кризата без съществени сътресения

15.07.2022г. / 14 55ч.
Аз жената
Снимка: Vivacom.

Снимка: Vivacom.

На номер 55 на пъстрата софийска улица „Цар Симеон“ ще се натъкнете на просторно място, боядисано в бяло, където се случва истинската бижутерска магия. Там се помещава малкият бизнес ARTEFAKTI – студио, в което се правят артистични съвременни бижута, неговия шоурум и мястото за продажби на тези съкровища.

Зад ARTEFAKTI стои Атанас Константинов, който казва, че прави бижута откакто се помни. „В началото моите бижута бяха изкуство, бяха част от моето образование. След това реших да направя бранд, не толкова за да се представям като самосиндикален художник и дизайнер, а по-скоро да създам организация, която да бъде нещо повече от моите две ръце. Представях си го като структура, която може да функционира без мен, но това се оказа предизвикателство и почти невъзможно“, споделя Константинов. Днес обаче нарича ARTEFAKTI микробизнес, защото фирмата се движи от него, а в студиото му помага още един човек.

ARTEFAKTI е плод на желанието на Атанас да прави това, което харесва и да се опитва да изкарва пари от него. „Моята инициатива е начин да се самоиздържа това, което обичам да правя, да мога да го правя колкото се може по-дълго време и колкото се може по-добре“, споделя той, подчертавайки, че онова, което му дава този микробизнес, е автономност каквато не би получил другаде.

За Атанас бижутата не са инвестиция, а „някакъв вид увековечаване на момент или етап от живота“. Шегува се, че е в „разкошния бизнес“ и се старае да създава бижута, които да бъдат трайни и да подлежат на доживотна поддръжка. Изработката на един пръстен може да отнеме между няколко часа и няколко седмици. Дизайнът е творчески процес, който не познава времеви граници. Съгласуването на дизайна с клиентите при поръчка също може да се проточи.

От галериите до ул. „Цар Симеон“ 55

Преди да поеме по пътя на предприемачеството, Атанас Константинов залага на продажби през популярни в чужбина галерии. „До 2010 г. беше нормално такива като мен да продават в западния развит свят и да се наслаждават в разликата в стандарта“, споделя бижутерът. Вдъхновен от опита на свои преподаватели в Националната художествена академия и известни български бижутери, той започва да търси път навън. В крайна сметка започва работа с пет чуждестранни галерии – три в Германия, една в Белгия и една в Канада. През тях предлага свои бижута, които поради факта, че са „по-гръмки“ от останалите в галериите, се продават по-бавно. След като галерията прибере комисиона, а след това държавата прибере данъците, сметката не се оказва толкова добра. Въпреки че работата с галериите предполага много пътувания, срещи с галеристи, клиенти и бохемски начин на живот, Атанас разбира, че всичко това е почти несъвместимо със семейния живот. Така през 2015 г. основава ARTEFAKTI със собствени средства.

В началото му се иска да създаде витрина на продуктите си, но под формата на магазин, изнасяйки ги от галерийните пространства. Магазинчето се появява в сърцето на столицата, ул. „Ангел Кънчев“, като едновременно служи за показ на портфолиото на твореца, но и като склад за обслужване на поръчки. Този търговски обект просъществува до 2020 г., когато ARTEFAKTI се мести в днешния си дом. Тук Атанас и помощничката му Мария развихрят въображението си. Константинов се грижи изцяло за бизнес частта, но също така и за дизайна, докато Мария посвещава времето си на физическата изработка на бижутата.

COVID, моловете и диверсификацията

През годините ARTEFAKTI си развива голяма група от лоялни клиенти, а по думите на Атанас са малцина онези, „които не познаваме“. „Ние нямаме никакви бижута, които да са направени с цел да са тренди, да се продават бързо на анонимни клиенти, които не знаят кой го прави и как са се появили. Когато клиентите влязат тук, общо взето им разказваме за всичко, което правим. В някаква степен те стават съпричастни на бранда и цялата тази новозараждаща се важност на ръчното правене при нас“, разказва бижутерът.

Противно на очакванията обаче, с развитието на пандемията към фирмата се стичат нов тип клиенти – такива, които обичайно пазаруват скъпи бижута в търговските центрове.

„Не знаех, че моловете са някакъв вид конкуренция, защото там се предлагат промишлено произведени бижута. Затова си мислех, че техните клиенти не се припокриват с нашите... Когато моловете бяха затворени, се появиха клиенти, които започнаха да ни питат дали предлагаме нещо по-сериозно“, коментира Константинов. По думите му търсенето им е в по-високия ценови клас и то на бижута с по-големи диаманти. Обичайно ARTEFAKTI прави бижута с диаманти, но по поръчка. С навлизането на тези нови клиенти, разбират, че е добре тези диаманти да са налични, за да може изработката и продажбите да се случват по-бързо.

Здравната криза и наложените блокади, които затвориха редица търговски обекти, обаче не сриват бизнеса на ARTEFAKTI. В началото Атанас и Мария наблюдават известен спад на продажбите, но фирмата продължава да изпълнява външните си поръчки за българо-швейцарски дизайнери, с които работи. Това осигурява непрекъснатост на поръчките и източник на средства в този предизвикателен момент.

„Имаме някакъв вид диверсификация на поръчките – едната част е към крайни клиенти, другата част е към компании“, коментира Атанас.

 

 

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/QF8Y4KybD6g" title="Vivacom Великани. Атанас Константинов" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

 

 

Непрестанна комуникация

Въпреки че в момента онлайн продажбите не са преобладаваща част от бизнеса на ARTEFAKTI, Атанас непрестанно използва редица различни онлайн канали, за да общува с клиентите си. За целта му трябва непрестанна качествена интернет връзка.

„Важно е да се пращат бързи отговори и хубави снимки“, споделя той. „Учудващо е, че някои от най-скъпите поръчки, се правят по телефона“.

По думите му клиентите използват активно уебсайта на студиото, за да разгледат портфолиото, а след това се насочват към различни приложения, като Instagram, Messenger, Viber, за да се свържат с екипа. В уебсайта има и онлайн магазин, който функционира и дава още една възможност за продажби.

Тези онлайн канали са особено важни за ARTEFAKTI, защото дават директна връзка с клиентите, създават по-голяма близост с тях и са непрестанен източник на поръчки.

Силата на малкия бизнес

„Ако има нещо, което се опитвам да доказвам, това е, че човек може да се издържа от това, което обича да направи, колкото и да е отнесено“, споделя Атанас. За него микробизнесът е кауза и не може да бъде унищожен „просто така“, защото в момента, в който някой фактор се промени, този бизнес веднага се адаптира.

„Моята кауза е, от една страна да правя това, което обичам, а от друга, то да бъде публично, за да мога по този начин да бъда пример, който да е част от промяна на културната среда в добра посока“, признава Атанас.

ARTEFAKTI е част от близо 99% от фирмите в България, които са малки или средни по размер според данни на Министерство на икономиката и индустрията [1]. Те осигуряват 75% от заетостта на пазара на труда и 65% от добавената стойност в икономиката. За Vivacom обаче хора като Атанас – със своите усилия, вдъхновяващ пример и реален принос към развитието на обществото, са истински „Бизнес великани“. Наско е и един от героите в едноименната кампания на телекома, в която участват реални представители на малкия и среден бизнес. Специално за техните нужди, за да са по-ефективни и по-конкурентоспособни, Vivacom предлага комбинирани оферти за мобилни услуги, телевизия и интернет, с които те могат да спестят до 30% от цената за телеком услуги.

[1] Статистика за бизнеса от сайта на МИИ

Коментирай