Маргита Колчева, Yettel: Знанието и доверието са най-важните инструменти, за да предпазим децата от опасностите онлайн

Дигиталното образование на младото поколение е дългогодишна кауза за Yettel

07.05.2025г. / 15 21ч.
Мария Дуковска
Маргита Колчева. Снимка: Yettel.

Маргита Колчева. Снимка: Yettel.

За втора поредна година Az-jenata.bg организира събитието Day off: Family time. Цветното и забавно събитие, което ще се проведе на 17 май 2025 г. (събота), ще даде възможност на всички посетители да се запознаят с различни продукти и услуги насочени към здравето, образованието и забавленията през летните месеци. За посетителите – и малки, и големи, ще има организирани много игри и вълнуващи занимания. 

Семейното събитие намира много приятели и съмишленици, а един от най-ценните е Yettel. Разговаряме с Маргита Колчева, мениджър „Устойчиво развитие“ в Yettel, за дигиталната сигурност на децата и как можем да ги предпазим от предизвикателствата в онлайн среда.

Маргита Колчева играе ключова роля в оформянето на стратегията за устойчиво развитие на компанията и от самото ѝ стартиране участва активно в проучването и прилагането на принципите на околната среда, социалната сфера и управлението (ESG) в дейността на компанията. Освен това, често влиза в ролята на обучител в програмата за дигитална безопасност на децата.

Какво ви мотивира да подкрепите събитието Day Off: Family Time?

Дигиталното образование на младото поколение е наша кауза вече повече от 17 години. С участието ни в семейното събитие Day Off: Family Time искаме да предадем на децата важни послания за безопасността им в интернет по атрактивен и ангажиращ за тях начин – чрез игри, преживявания и забавление. Подобни инициативи са чудесни възможности и за срещи с родителите – в програмата ни за дигитално приобщаване обръщаме сериозно внимание и на семействата, като ги подкрепяме не само за изграждането на здравословни дигитални навици у децата, но и в надграждането на собствените знания и умения.

Защо темата за дигиталната сигурност на децата е приоритет за Yettel? Какви са най-новите политики или инициативи, които предприемате в тази област?

Новото поколение, което израства заедно с развитието на технологиите, се ориентира много по-лесно в дигитална среда, но често пък не осъзнава част от опасностите, които ни дебнат онлайн. Затова се стараем чрез обучението на децата да изграждаме у тях ключови дигитални умения, важни за безопасността им в интернет – като критично мислене, разпознаване на заплахи и измами, защита на личните данни и др.

Тази година ще надградим кампанията ни Digital Scouts с нови игри и предизвикателства за подрастващите. Планираме също и няколко офлайн събития, като отново ще си партнираме с Центъра за безопасен интернет и някои от любимите интернет герои на младежите.

Yettel работи от години в посока развитие на дигиталните умения на децата. Какви са дългосрочните ви цели?

От кампания за насърчаване на безопасните онлайн практики сред децата, инициативата се превърна в цялостна програма за дигитално приобщаване. От 2022 г., заедно с обявяването на стратегията ни за устойчиво развитие, си поставихме и конкретни измерими цели по този приоритет. Всяка година се ангажираме да достигнем до 40 000 деца по темите за онлайн безопасността, както и да помагаме на 10 000 души да развиват дигиталните си компетенции.

През 2024 г. преизпълнихме този таргет и успяхме да подкрепим общо над 82 000 души в усвояването на нови знания за защита в интернет и съвременните технологии.

Включихте ли деца, родители или учители в процеса на разработване на тези политики?

При определянето на целите и темите, по които да работим в стратегията ни за дигитално приобщаване, взехме предвид програмата „Цифрово десетилетие на Европа“, която цели да повишава цифровите компетенции на населението. Този обществен приоритет е важен и у нас. За да преценим къде да съсредоточим усилията си, използвахме данни от проучването ни сред родители и деца. То ни показа каква е реалността в България – кои са най-честите опасности, пред които са изправени младежите в интернет, как родителите се опитват да защитят децата си, както и каква е ролята на учителите. Ключов партньор в този процес са и експертите от Центъра за безопасен интернет, които ни помагат да бъдем актуални спрямо рисковете и заплахите в мрежата.

Какви технологични решения предлагате на потребителите, за да осигурят безопасност на децата си в дигитална среда?

Услугите „Онлайн защита“ и „Защита на профила“ позволяват на потребителите да предпазват личните си данни, като осигуряват високо ниво на сигурност при сърфиране в интернет.

Онлайн защита“ информира потребителите при попадане в рискови ситуации. Тя може да се задейства при инсталиране на съмнителни нови приложения, получаване на SMS с непознат линк, зловредни мейли или рискови онлайн плащания.

Защита на профила“ следи за изтичане на лична информация като имейл адрес и финансови данни. Ако това се случи, услугата дава детайли кои данни са в риск, къде е пробивът, както и какви следващи стъпки би могъл да предприеме абонатът.

Работите ли с училища или неправителствени организации в областта на дигиталната грамотност и безопасност? Можете ли да ни разкажете за тези съвместни проекти?

Вече няколко години работим успешно с Националния център за безопасен интернет – заедно организираме онлайн и офлайн обучения не само за деца, но и за родители и учители. Съвместно с издателство „Клет България“ създадохме поредица от безплатни онлайн уроци за ученици от 1. до 7. клас, достъпни в образователната платформа на издателство – iZZI. Само с тях миналата година успяхме да обучим малко над 26 хил. деца.

Партнираме си също и с фондация „Заедно в час“ чрез образователната им платформа за учители – prepodavame.bg. През 2024 г. създадохме първата академия за Дигитални умения в ерата на изкуствения интелект, в която се включиха над 4300 преподаватели, а тази година надграждаме инициативата с нови теми и инструменти за самооценка.

Провеждате ли кампании за информиране на родители и деца относно рисковете в интернет? Какво показват резултатите от тях?

Ежегодното ни проучване „Дигиталният живот на децата и техните родители“ изследва поведението на подрастващите в интернет, но и заплахите, на които са изложени. Тазгодишните резултати показват, че децата стават активни потребители на интернет и социалните медии все по-рано – 80% от тях създават първия си профил в социалните медии, преди да навършат 12 години. Но същевременно едва половината от новорегистрираните акаунти са отбелязани като „детски“ или „тийнейджърски“.

Сред идентифицираните онлайн рискове са смущаващото и неподходящо съдържание, кибертормозът и опитите за измами и фишинг атаки. Именно това са и темите, които адресираме чрез активностите ни в програмата.

С оглед на всичко това, семейството има още по-голяма роля за безопасното навлизане на технологиите в ежедневието на младежите. Данните сочат, че над 90% от родителите на деца и 44% от родителите на тийнейджъри осъществяват контрол над дигиталния им живот под различни форми. При по-малките деца най-често се инсталират приложения за родителски контрол или допълнителни одобрения за използване на приложения. А при по-големите възрастните обикновено следят браузинг историята и ограничават екранното време.

Какви са основните съвети, които давате на родителите, за да гарантират безопасно поведение на децата си в дигитална среда?

Мисля, че знанието и доверието са най-важните инструменти за семействата, за да предпазят децата от опасностите онлайн. Винаги насърчаваме родителите да се интересуват от преживяванията на децата онлайн, да се запознават с новите игри и предизвикателства, които ги вълнуват. Това помага в изграждането на доверителната връзка родител-дете и в случай на проблем или рискова ситуация, дава поле за по-свободно споделяне без притеснение или страх от страна на детето.

Какви нови продукти или планове бихте представили на събитието Day off: Family time?

На събитието ще представим нова игра, част от интерактивния куиз Digital Scouts. В нея децата ще трябва да се впускат в различни тематични мисии, свързани с използването на изкуствен интелект, защита на личните данни и справяне с онлайн тормоз.