Анемията по време на бременността е често срещано явление. Причините могат да бъдат много и различни. Най-голямата сред тях е недостигът на желязо. То помага за обмяната на кислород и хранителни вещества между майката и бебето по време на бременността.

С напредване на бременността нуждата от желязо ще се засили значително. Обикновено по-голямото количество желязо се изпраща от организма на майката към този на бебето и за нея остават съществено по-малки количества.

Като цяло, жените се изследват най-малко два пъти за наличие на анемия по време на бременността. Според някои специалисти, най-подходящото време за този тест е между 24-тата и 32-рата седмица. В този момент тялото току-що е преминало през скок в обема на кръвта, което отнема време, за да се балансират отново стойностите.

Другият удобен момент е между 34-тата и 36-тата седмица.

Какви са симптомите на анемия през бременността?

Липсата на желязо се характеризира с лесна уморяемост, дори без причина. Жените стават податливи на болести и инфекции, възможни са и доста усложнения.

Рискови фактори за ниско съдържание на желязо

  • Ако сте били на диета за отслабване;
  • Ако имате последователни бременности с по-кратък от 2 години интервал;
  • Ако имате обилно кървене при менструален цикъл;
  • Ако не се храните с достатъчно продукти, богати на желязо;
  • Ако вече имате установен железен дефицит.

Най-добрият начин да получите достатъчно желязо по време на бременността е чрез диетата, не чрез хапчета. Таблетките могат да предизвикат диария, запек, стомашно разстройство, невъзможност за абсорбиране на други вещества от организма.

Вместо това помислете за диета, богата на желязо. Най-добрите продукти в този случай са:

  • Тъмнозелени листни зеленчуци
  • Броколи
  • Спанак
  • Зеле
  • Боб
  • Тофу
  • Фасул
  • Грах
  • Пълнозърнест хляб
  • Жито
  • Яйца
  • Кафяв ориз
  • Червено месо

Още по темата

Няколко съвета:

  • Увеличете приема на витамин С, когато наблягате на желязото. По този начин то се абсорбира много по-добре.
  • Избягвайте кофеин.
  • Гответе в чугунени съдове – това може да подобри усвояемостта на желязото.
  • Избягвайте прекомерната консумация на трици.