Диетата, осигуряваща здравословно хранене, трябва да изобилства от храни, богати на витамини и минерали. Друга важна хранителна съставка, заслужаваща специално внимание са фибрите – въглехидрати от растителен произход. Според специалисти в дневното си меню човек е добре да получава около 20 грама фибри.

Те се съдържат в много храни в плодовете, зеленчуците, пълнозърнестите храни, растенията от семейство бобови и други. В храните богати на фибри се съдържат два вида от тях. Едните са разтворими, а другите неразтворими. И двата вида имат важно значение и подпомагат съответни функции на организма.

Неразтворимите фибри забавят разграждането на храната и това създава усещане за ситост по-дълго време след консумацията им. Разтворимите фибри спомагат за отделянето на остатъците от дебелото черво, като помагат и при запек. И двата вида фибри са важни за здравето на храносмилателната система. Ето още няколко здравни плюса, които ще ви накарат да консумирате по-често храни богати на фибри.

Контролират нивата на холестерола

Добавете в менюто си повече от овеса, фасула, плодове, зеленчуци. Те са богати на разтворими фибри и могат да помогнат за намаляване на така наречения „лош холестерол“, който е рисков фактор за сърдечни заболявания.

Фибрите намаляват риска от сърдечни болести

Консумирането на богати на фибри храни, не само намалява нивата на холестерола, но и нивата на високото кръвно налягане. Освен това фибрите се грижат и за здравето на кръвоносните съдове.

Намаляват риска от рак

В едно научно изследване са били наблюдавани хранителните навици на малко повече от 35900 жени. Учените установили, че тези от тях, които са били в пременопауза и са консумирали плодове и пълнозърнести храни, богати на фибри, са изградили значителна защита срещу появата на рак на гърдата.

Още по темата

Помагат в процеса на отслабване

Когато фибрите попаднат в стомаха, поради по-бавното им усвояване, създават по-продължително чувство за ситост. Ето защо е хубаво да започвате деня си със закуска от купичка овесени ядки с нискомаслено мляко и пресни плодове. Фибрите могат да помогнат и да стопите излишните натрупвания в областта на корема.

Намаляват риска от появата на диабет тип 2

Дневното меню, в което има високо съдържание на фибри може да намали риска от появата на диабет тип 2, като контролира здравословните нива на кръвната захар и нивата на инсулина. Регулирането на нивата на кръвната захар забавя усвояването на глюкозата, което е друг важен процес, отговорен за загубата на тегло. Както знаете, наднорменото тегло е предпоставка за редица здравословни проблеми като единият от тях е диабет.

За какво е добре да внимавате?

В много пакетирани храни има допълнителни влакна освен фибрите, включително инулин, царевични влакна, полидекстроза и други. При някои хора тези съставки могат да бъдат причина за подуването на корема и образуването на газове.