Приемането на витамини е особено важно за здравословното функциониране на организма. Най-добре е да се приемат естествени витамини, получени от пресните плодове и зеленчуци, но при липсата на такива на пазара или недостатъчната им консумация, много хора прибягват до синтетичните витамини.

Съществуват някои малко известни факти, които трябва да се имат предвид, когато се взимат витамини – относно тяхното съхранение и употреба.

Температура

Добавки, които съдържат масла или мастни киселини, като рибеното, лененото масло, омега-3 мастните киселини, е добре да бъдат съхранявани в хладилника! Топлината, пряката светлина и кислородът са факторите, които увреждат свойствата на тези масла и така те стават абсолютно безполезни.

Лекарствени взаимодействия

Ако приемате аспирин поради някаква причина или противозачатъчни таблетки, вероятно ще се нуждаете от допълнително витамин С. Хората, които приемат умерени до високи количества аспирин губят голяма част от витамин С в кръвта си. Контрацептивите също намаляват нивата на витамин С.

Ползите от В12

Особено за вегетарианците е много важно да приемат витамин В12, тъй като изключването на месните протеини възпрепятства получаването на витамини от група В, най-вече В12. Той е важен витамин, който помага да се метаболизира фолиевата киселина в организма, както и в защитата на нервната система. Ако сте вегетарианец или най-вече веган, определено се нуждаете от повече витамин В12.

Още по темата

Хипервитаминоза

Въпреки, че е много полезно да се приемат витамини, прекомерната им употреба носи своите рискове. Огромните количества витамин С или магнезий може да предизвикат диария. Витамин А и ниацин могат да доведат до увреждане на черния дроб при системно предозиране.

Желязо

Ако взимате добавки или мултивитамини и минерали, които съдържат желязо, не забравяйте да взимате само точно определеното количество за ден или седмица! Повечето хора не се нуждаят от допълнително желязо, само анемичните или бременните. Ако приемате твърде много желязо, има опасност да претоварите организма си с излишък от желязо, което сериозно може да увреди сърцето, панкреаса или черния дроб!

Комбиниране с храни

Витамините А, D, Е и К трябва да се приемат с храна, която е бедна на мазнини. Така тялото ще извлече максималните ползи от приема на тези витамини. За сравнение водноразтворимите витамини са В-комплекс и витамин С.

Абсорбция

Някои лекарства влияят върху абсорбцията на витамини, затова е добре да се вземе под внимание какви медикаменти взимате и да се съобразят с дневния ви прием на витамини и добавки. Защото някои медикаменти нарушават усвояването на полезните добавки, а някои имат и известни взаимодействия с витамините.

Диета

Винаги помнете, че взимането на витамини не е гаранция за здраво тяло! Прекомерните количества не ви дават основание да смятате, че така ще сте по-здрави! Напротив – приемът трябва да е съобразен с режима ви на хранене, както и с физическата активност. Добре е да се посъветвате с лекар или диетолог, преди да прибегнете до синтетичните витамини и добавки!