Средиземноморският климат е много благодатен за отглеждане на богата палитра от храни, изключително полезни за здравето и красивата фигура. Няма точно определена средиземноморска диета – просто всичко, което хората в този регион консумират, е повече от здравословно – множество плодове и зеленчуци, ядки, риба, зехтин, маслини, малки количества месо и млечни продукти, и разбира се – червено вино!

В културата на средиземноморските народи много важно е споделянето на храната, което прави наслаждаването на това здравословно многообразие още по-приятно!

Как работи средиземноморската диета?


Този вид начин на хранене е невероятно полезен за сърцето. Проучванията сочат, че хората, живеещи в този регион, имат по-малко регистрирани случаи на сърдечносъдови заболявания, високо кръвно налягане и нива на холестерол. Според лекарите изследователи, тази диета може да ви помогне да избегнете дори някои видове рак и хронични заболявания.

Отслабването и поддържането на красива фигура е сигурно, ако спазвате този вид хранене. Но ефектът ще дойде ако спазвате този начин на хранене трайно. Необходими са минимум 6 месеца, за да се усетят резултатите. В съчетание с физически упражнения, полезните средиземноморски храни помагат в отслабването много успешно и здравословно, защото са с ниско съдържание на мазнини.

Какви храни да включите, ако решите да спазвате средиземноморска диета?

Средиземноморската диета включва предимно храни на растителна основа, но не само. Наблягайте на плодовете и зеленчуците, картофите, пълнозърнестия хляб, боба, ядките и семената.

Можете да консумирате и кисело мляко, сирене, пилешко месо, яйца, но в малки порции. Най-вече сирената са широко застъпени в средиземноморския регион. Във Франция и Италия има много богат асортимент от сирена, които влизат в състава на редица средиземноморски рецепти.

„Добрите“ мазнини са много важни. Използвайте само студено пресован зехтин, добавяйте по няколко маслини към салатите си, а ядките, слънчогледовите семки и авокадото са направо задължителни! Многообразието от средиземноморски билки и подправки (много от които се намират и у нас, като босилека и розмарина) прави ястията чудно вкусни и апетитни.

Ползите от червеното вино са безспорни. Затова преспокойно можете да се „награждавате“ с една-две чаши на ден!

Десертът обикновено включва разнообразие от плодове.

Още по темата

Ниво на трудност на изпълнение на диетата: ниско!

Най-добрата новина за онези, които избират да спазват средиземноморски стил на хранене е, че спазването й е лесно, продуктите вече ги има и у нас, а гладуване и строго ограничение липсва! Това прави средиземноморският начин на хранене предпочитан, лесен и едновременно с това ефективен.

Ограничения: малко!

Средиземноморската диета позволява голямо разнообразие и експериментиране. Тя е лека и не ви задължава да се храните с крайно малки количества, за да почувствате ситост.

Подходяща е за хора с различни предпочитания и вкусове

  • За вегетарианците и веганите средиземноморската диета е много подходяща, именно заради богатството от плодове и зеленчуци, ядки и храни с ниско съдържание на мазнини.
  • За хипертониците средиземноморската диета е полезна, защото е с ниско съдържание на натрий. Хората от този регион залагат най-вече на подправките и билките, за разлика от нас, които в повечето случаи сме свикнали да пресоляваме храната.
  • За хората с метаболитни разстройства и диабетици този начин на хранене е изключително подходящ, защото храните, които включва този режим, са с ниско съдържание на мазнини. Това е добре и от гледна точка на сърдечносъдовия риск.

Снимки: Photl