Със всекидневната консумация на храни и напитки организмът ни приема витамини, минерали и важни хранителни вещества, както и мазнини. Част от мазнините, които приемаме с храната се наричат триглицериди.

Триглицеридите са молекули, намиращи се обикновено в кръвта. Когато те биват в повече, се складират в мастните клетки, в случай, че организмът изпита дефицит на храна. Високата им стойност носи рискове за здравето като появата на атеросклероза, която увеличава риска от инфаркт, инсулт и сърдечносъдови заболявания.

Какво допринася за техните по-високи стойности? Високият холестерол, както и кръвното налягане, до голяма степен зависят от начина на живот, който водим. Същото е и с триглицеридите.

Основните фактори причиняващи тези високи стойности са:

  • Мастни натрупвания в областта на корема
  • Понижена функция на щитовидната жлеза
  • Консумиране на повече калории, отколкото изразходвате
  • Повишена консумация на алкохол
  • Диабет
  • Бъбречни заболявания
  • Напредването на възрастта и други.

Как да намалите и поддържате добри нива на триглицеридите?

Поддържайте здравословно тегло

Наднорменото тегло и затлъстяването са причина за появата на много здравословни проблеми, включително и за увеличаване на триглицеридите. Движете се повече. В случай, че правите всичко възможно да свалите излишните килограми и няма ефект, консултирайте се с лекар. Ако натрупването на мазнини е концентрирано в коремната област, задължително намалете техния обем.

Следете за количеството на калории

Може да си позволите да хапвате вашите любими храни, но само в случай, че спортувате редовно и ефикасно. Всяка излишна калория се превръща в триглицериди. Ако водите застоял начин на живот, намалете приема на калории. Според учени, ако намалите с 300 калории дневното си меню, намалявате нивото на триглицеридите с 23%.

Консумирайте повече риба и по-малко червено месо и колбаси

Най-големите причинители на високите нива на триглицеридите са не само сладките изкушения и пържените храни, но и храните, богати на наситени мазнини и преработеното червено месо. Избягвайте приема на колбаси, пастети. Ако ви се хапва червено месо, хапвайте по-често телешко и по-рядко свинско, а най-добре е да увеличите приема на риба.

Приемайте достатъчно омега-3 мастни киселини

Тези незаменими мазнини се съдържат в големи количества в рибата, орехите и лененото семе. Особено полезни риби са сьомга, сардина и пъстърва.

Ограничете количеството на захарта

Избягвайте консумацията на храни с добавена захар, тестени сладки закуски, както и внимавайте колко добавяте от рафинираната захар в кафето и чая си.

Още по темата

Спортувайте редовно

Умерената физическа активност може да помогне да намалите нивото на триглицеридите в кръвта с до 30%. Тя ще ви помогне да поддържате и едно здравословно тегло.

Откажете се от тютюнопушенето

Отказването на цигарите може да помогне да намалите нивата на триглицеридите. Победата над вредния навик е и победа върху нивата на лошия холестерол, както и намалявате риска от появата на други болести.

Намалете консумацията на алкохол

Консумирането на повече от една чаша алкохол на ден при жените и повече от две при мъжете, може значително да увеличи триглицеридите. При някои хора дори и най-малкото количество алкохол може да ги повиши.

И не на последно място заменете газираните и подсладени напитки с прясно изцедени плодови и зеленчукови сокове.