Метаболизмът е биологичен процес, чрез който хранителните вещества от храната, която консумираме, се разграждат и се абсорбират в клетките, за да може организмът ни да генерира енергия за извършване на телесните функции.

Но какво още трябва да знаем за нашия метаболизъм?

1. Храната всъщност не стимулира метаболизма.

Пиенето на голямо количество зелен чай, яденето на люти чушки и други подобни митове всъщност няма да ви помогнат да стимулирате метаболизма си. Това са погрешни заблуди.

Някои проучвания показват, че зеленият чай и лютите чушки могат временно и за много кратко да увеличат метаболизма, но това не е достатъчно, за да компенсира приемането на много калории.

2. Щитовидната жлеза контролира метаболизма.

Скоростта на вашия метаболизъм се определя от щитовидната жлеза. Хората с понижена функция на щитовидната жлеза имат силно забавен метаболизъм, докато хората с хиперфункция слабеят доста бързо.

Ето защо, ако забележите необяснимо покачване на теглото, едно от нещата, които трябва да направите е да прегледате тироидните си хормони.

3. Вашият метаболизъм се променя.

Вярно е, че много фактори определят метаболизма, но е възможно той да се ускори чрез увеличаване на мускулната маса. Мускулите имат нужда от горене на калории, за да работят и да се поддържат активни.

Съответно това помага в отслабването.

4. Метаболизмът варира при различните хора.

Няма значение колко сте високи и колко тежите. Това не означава, че друг човек с вашите размери има вашия метаболизъм. Дори човек на същите килограми може да има забавен метаболизъм, въпреки че изглежда като вас.

5. Не е задължително мъжете да имат по-висок метаболизъм от жените.

По принцип се шири представата, че мъжете имат по-бърз метаболизъм от жените. Това не е задължително да важи при всички мъже.

Твърдението е налице заради факта, че мъжете обикновено имат повече мускулна маса от жените. Както споменахме, мускулите се „хранят“ с мазнини и въглехидрати, за да функционират. Това помага в отслабването.

Но знаем, че има мъже, които не са в особено добра физическа форма, съответно техният метаболизъм е по-бавен. Някои заболявания също са определящи за понижената обмяна на веществата.

Още по темата

6. Редовните упражнения ускоряват метаболизма.

Колкото и да не ви се иска да го чуете – ще трябва да се потрудите истински, за да задвижите метаболизма си! Каквито и храни да похапвате за ускоряване на обмяната, каквито и течности да приемате няма да е съизмеримо с редовните упражнения.

7. Метаболизмът се забавя с възрастта.

Метаболизмът постепенно се забавя със стареенето. Ако на 20 години сте отслабвали значително по-лесно, то на 30, 40 и нагоре ще ви става все по-трудно. Най-добрият съвет е да не допускате качването на излишно тегло.

8. Гладът не забавя метаболизма.

Това е поредният мит. Гладът или спазването на диета забавя малко метаболизма, но това няма да трае дълго, а и организмът ще се настрои на новия режим и ще започне да гори мазнините.