Какви мазнини включва менюто ви? Някои хора си хапват всичко, без да разграничават видовете мазнини, други ги свързват с нещо вредно. Ако искаме да сме в добро здраве е важно да избягваме наситените мастни киселини, които се съдържат в колбаси, мазните меса, сладкарски изделия, маргарин, палмово масло, бързи закуски и т. н.

От друга страна ненаситените мастни киселини (омега-3, омега-6, омега-9) имат положителен ефект върху нашата ендокринна система и метаболизъм. Ако изпитвате дефицит на тези хранителни елементи, тялото ще ви го подскаже. Как?

Кожата ви е суха, но имаме проблем и с косата

Лющеща се кожа, дразнене, пърхот, косопад... Тези признаци могат да подсказват, че тялото ви изпитва дефицит на мастни киселини. Те неслучайно са наричани хранителни елементи за красота, защото помагат на кожата и косата ви да бъдат красиви и здрави.

Кожните клетки са защитени от мембрани, които са съставени от омега-3 и омега-6 мастни киселини. Те дават еластичност на кожата, задържат влагата. При недостиг на такива вещества, защитните свойства на кожата са намалени, като се увеличава и рискът от преждевременно стареене.

Полезни храни за вашата кожа и коса са риба, броколи, растителни масла, ядки.

Често ви е студено

Ако често ви е студено, а температурата в помещението, в което се намирате е подходяща, това може да подсказва за неправилен топлообмен, който може да се дължи на липсата на мазнини. Знаете ли, че има пряка връзка между нивото на мазнините и способността на организма да задържа топлината...

Добавете към менюто си авокадо, печена тиква, зехтин, ядки.

Лесно се уморявате

Полезните мазнини, от които се нуждае тялото ни, забавят усвояването на въглехидратите и предотвратяват внезапните скокове в кръвната захар, осигуряват ни енергия. Ако менюто ви е бедно на мазнини, а консумирате повече бързи въглехидрати, скоро след приема им може да се почувствате сънливи, без енергия.

Добавете към менюто си ядки, сирена и яйца.

Промени в настроението

Промените в настроението са нещо нормално, но може и да са показател, че тялото ви не получава достатъчно мазнини. Полиненаситените мастни киселини помагат на организма да се бори със стреса, спомагайки за повишаване нивото на серотонин, известен още като хормона на щастието и удоволствието.

За да си доставите важните за нервната система омега-3 мастни киселини, включете в менюто си повече ядки, мазни риби и ленено семе.

Още по темата

Трудно отслабвате

Консумацията на полезни мазнини, благоприятства процеса на изгаряне на излишните такива. Според някои диетолози, най-ефективно отслабваме, когато намалим количеството прости въглехидрати в храната и увеличим здравословните мазнини.

Изпитвате постоянен глад

Ако постоянно ви се яде, това може да подсказва за дефицит на полезни мазнини. Когато на тялото ви не му достигат тези елементи, вие ще изпитвате глад и след обилно похапване. Полезните мазнини имат различен ефект върху процеса на засищане. Храни като риба, тофу, козе сирене, орехи, ще ви осигурят повече ситост, докато авокадото, зеленчуците и растителните масла са по-малко ефективни, но това не ги прави по-малко полезни.