Болестта на Хашимото представлява автоимунно заболяване, което се отразява на щитовидната жлеза. Както при всяко автоимунно заболяване, така и при това състояние имунната система, която е създадена да атакува бацилите, в случая се обръща към организма и атакува тялото.

Хашимото се появява тогава, когато организмът атакува щитовидната жлеза сякаш е вирус. Това води до понижена функция на щитовидната жлеза и нарушава хормоналния баланс. Щитовидната жлеза от своя страна е много важен орган, тъй като отговаря за регулирането на метаболизма, растежа, температурата, енергийните нива и затова е важно да бъде в добро здравословно състояние.

Всяко нарушение на функциите на щитовидната жлеза може да повлияе на метаболизма, централната нервна система, температурата на тялото, силата на мускулите, менструалния цикъл, нивата на холестерола, теглото.

Каква е разликата между хипотиреоидизъм и хашимото?

Не всеки, който има хашимото задължително развива и хипотиреоидизъм, макар да се случва. Разликата между двете се намира в това, че основно при хашимото се говори за заболяване, а хипотиреоидизмът е състояние, което може да се появи вследствие на заболяване. При хашимото то се появява, когато белите кръвни телца атакуват щитовидната жлеза и я забавят. Хипотиреоидизмът се появява, когато щитовидната жлеза не е способна да произвежда достатъчно хормони.

>> 6 естествени лека за щитовидната жлеза <<

Въвеждането на здравословен начин на хранене може да спомогне за облекчаване на симптомите на хашимото, както и съответно консумацията на някои храни може да доведе до влошаване на състоянието.

Вижте кои продукти е препоръчително да се избягват при хашимото:

Храните с глутен. Изследване, направено през 2015 година показва, че има връзка между болестта на Хашимото и чувствителността към глутен. Според някои изследователи дори глутеновата непоносимост може да е свързана с автоимунно заболяване.

Ако имате хашимото и симптомите не се повлияват много от терапията ви, опитайте се да изключите глутена от менюто си. Избягвайте консумация на храни като хляб, бисквити, крекери, ечемик, ръж.

>> Какво знаем и какво не за гушата <<

Суровите зеленчуци зеле, броколи и карфиол, тъй като съдържат вещества, които нарушават производството на хормона на щитовидната жлеза. Тези вещества, наречени гоитрогени-глюкозинолати, блокират йода, а той е съществено важен за тези хормони.

Соя. В нея също се съдържат гореспоменатите гоитрогени, които е добре да се избягват в случай на хашимото. За разлика от суровите зеленчуци, съдържащи това вещество и които при готвене изчезват и вече могат да се консумират без притеснение, при соята това не важи. Тези вещества остават в нейния състав дори и след готвене и обработка.

Храни, които е препоръчително да консумирате при хашимото

Храните, богати на селен и цинк са добри за хора с хашимото, тъй като тези минерали способстват за овладяване на хормоналния баланс, намаляват и възпаленията в организма. Цинкът и селенът са необходими за трансформацията на щитовидните хормони, спомагайки от неактивни да станат активни.

Такива ценни храни са пробиотиците, ферментиралите храни, бразилските орехи, слънчогледово семе, гъби, тиква, спанак, кефир, леблебия, яйца.