Храните в консерва са вредни. Така сме свикнали да смятаме заради множество митове и легенди по темата. Затова и много хора избягват консумацията на консервирани храни. Жалко, защото в някои отношения храните в консерва могат да имат даже повече ползи, отколкото пресните или замразените им еквиваленти.

Така е с антиоксидантите в тях. Оказва се, че процесите на консервация имат стимулиращ ефект за повишаване концентрацията на антиоксиданти в някои храни, по-специално за веществата лутеин, бета-каротин и ликопен. Консервираните храни, които съдържат тези антиоксиданти, имат по-висока концентрация на съответните вещества, отколкото в прясно състояние.

Полезни храни, които могат да бъдат и опасни за здравето

Това показва изследване, публикувано в European Journal of Medicine Chemistry от 2015 година.

Антиоксидантите са изключително важни за здравето, защото се борят с оксидативния стрес и потискат системните възпаления в тъканите и органите, имат свойството да се борят с предракови и ракови заболявания, сърдечносъдови заболявания, диабет и други здравословни проблеми.

Кои са храните, които съдържат повече антиоксиданти, ако са консервирани?

Тиква

Приготвянето на тиквата е доста трудоемко и може да направи цялата кухня за почистване след това. По-лесният вариант – купуването на тиква в консерва, е и по-здравословен. В консервираната тиква се съдържат до 3 пъти повече антиоксиданти в сравнение с прясната. Тиквата е богата на бета-каротин, който нашите тела трансформират във витамин А. Този витамин е незаменим участник в процесите, касаещи зрението, имунната система и кожата.

Полезни храни, които консумираме грешно

Когато избирате консерва с тиква, внимавайте да не съдържа добавени захари. Четете добре етикетите.

Домати

Доматите също са с по-високо съдържание на антиоксиданта ликопен, когато са в консервирано състояние. Консумацията на консервирани домати стимулира абсорбцията на желязо в организма, благодарение именно на концентрацията на ликопен в тях.

Кайсии

Кайсиите са богати на витамини и антиоксиданти, по-специално бета-каротин. Когато купувате консерва с кайсии, също трябва да внимавате да няма добавена захар, което всъщност крие различни здравословни рискове.

Моркови

Подобно на тиквата и кайсиите, морковите са друг добър източник на бета-каротин сред плодовете и зеленчуците. Бионаличието на този антиоксидант нараства след процесите на консервация и това прави усвояемостта му от организма и трансформацията му във витамин А по-лесно.

Още по темата

Сладка царевица

Вкусната царевица е друг летен зеленчук, който през зимата трудно можем да открием в прясно състояние. Затова се обръщаме към него в консервираната му форма. Лутеинът в царевицата също е в по-наситена концентрация когато тя е консервирана. Лутеинът предотвратява макулната дегенерация, водеща до слепота.

Храни, които може да консумирате и след изтичане на срока на годност

За какво да внимавате, когато купувате консерви?

Освен добавените захари в тях, консервите могат да се окажат вредни за здравето, когато в тях има добавени сол и консерванти. Избирайте консерви, които нямат добавени вещества с удължаващи срока на годност ефекти. Някои консерви могат да съдържат и бисфенол А – опасно за здравето вещество, което да избягвате. Четете внимателно етикетите.